Forsmark 2 ställer av en turbin

Forsmark 2 kommer att ställa av en av sina två turbiner, turbin 21, för åtgärda ett läckage från en förvärmare i kondensatsystemet.

Effektnedgång startas klockan 01:00 på tisdag den 30 augusti.

Den 3 september beräknas turbinen vara tillbaka på nät igen. Man räknar med att vara tillbaka i normal drift den 4 september.

Den andra turbinen, turbin 22, kommer att vara i drift som vanligt under den här tiden vilket innebär att effekten vid Forsmark 2 då är cirka 500 MW.

För mer information kontakta Claes-Inge Andersson 070-5300513.

Se även

Vattenfall i Almedalen 2026: Fokus på ett tryggt och motståndskraftigt elsystem

Under Almedalsveckan samlade Vattenfall olika samhällsaktörer för att diskutera vad som händer när elsystemet sätts på prov.

Läs hela artikeln
Vattenfall‑logotyp över suddig flygvy av flerfilig trafik.

Vattenfall säljer majoritetsandel i Videberg Kraft till svenska staten

Svenska staten köper 60 procent av aktierna i Videberg Kraft AB från Vattenfall, som behåller en ägarandel om 20 procent och Industrikraft 20 procent.

Läs hela artikeln
Sex talare på affisch för Vattenfalls seminarium i Almedalen 24 juni kl. 10.30–11.30 om lärdomar från Ukraina kring ett resilient elsystem, med Visbys ringmur i bakgrunden.

”Electricity is hope” – vilka är lärdomarna från Ukraina om vikten av ett resilient elsystem?

Under årets Almedalsvecka bjuder Vattenfall in Ukrainas ambassadör för att föra ett samtal om hur vi säkerställer ett tryggt och motståndskraftigt elsystem i en osäker omvärld.

Läs hela artikeln