Driften av Ringhals 1 och 2 förlängs

Ringhals styrelse har beslutat att förlänga driften av Ringhals 1 och 2 med sex månader. Enligt tidigare beslut skulle reaktorerna stängas sommaren 2019 respektive 2020.

Slutlig avställning för R2 sker nu senast 31 december 2019 och för R1 samma datum 2020. En särskild utredning haft i uppdrag att utvärdera hur Ringhals på bästa möjliga sätt kan utnyttja det bränsle man har till förfogande för reaktorernas sista driftcykler.
– Genom att förlänga drifttiden utnyttjar vi vårt redan inköpta kärnbränsle bättre. Förlängningen är lönsam både för Ringhals, för svensk elproduktion och för klimatet, säger Björn Linde, VD.
– Jag är glad att kunna köra våra anläggningar så länge som vi bara kan, säger Björn Linde.
Någon ytterligare förlängning är inte aktuell. Efter årskiften 2019 respektive 2020 finns myndighetsbegränsningar som utesluter drift ytterligare tid.

Se även

Videberg Kraft i ny fas – driver kärnkraftsprojekt vidare

Projektet för ny kärnkraft på Väröhalvön befinner sig i ett nytt skede och drivs nu vidare i Videberg Kraft, där Vattenfall är delägare. Arbetet fortsätter samtidigt som en ny ägarstruktur f...

Läs hela artikeln
Vattenfall‑logotyp över suddig flygvy av flerfilig trafik.

Vattenfalls kostnader för marknadsföring och försäljning

Här nedan följer mer information om Vattenfalls verksamhet som berör marknadsföring och försäljning.

Läs hela artikeln
Lag Hasselborg står vid ett bord med Vattenfall-logotyp.

Vattenfall kliver upp som huvudpartner när Team Hasselborg siktar mot nästa OS

Team Hasselborg är ett av världens mest framgångsrika curlinglag på damsidan. I dag meddelade årets OS-guldmedaljörer från Milano Cortina, under en pressträff på Vattenfalls huvudkontor i So...

Läs hela artikeln