Forsmark 3 mot full effekt

Turbinen vid Forsmark 3 producerar åter el till det svenska kraftnätet efter att ha varit avställd i mindre än två dygn. Anläggningen beräknar nå full effekt på lördag, vilket innebär att alla Forsmarks tre reaktorer då producerar för fullt.

Tidigt i tisdags morse, den 2 januari, slog generatorbrytaren vid Forsmark 3 bort elmatningen till den lokala transformatorn (25/10kV transformatorn) med följden att turbinanläggningen stoppades automatiskt, ett så kallat snabbstopp, och Forsmark 3 lämnade yttre kraftnät.

I turbinanläggningen finns en mängd sensorer, mätare och givare som övervakar turbindriften och om någon indikation finns på att ett hjälpsystem inte fungerar som det ska, kan anläggningen snabbstoppas.

– Orsaken till att generatorbrytaren slog ifrån var en indikation från en gasvakt vid transformatorn. Gasvakten är ett komponentskydd och en säkerhetsfunktion som övervakar transformatorn. Vi har nu gjort många olika slags provningar i anslutning till transformatorn och inte hittat några tecken på fel. Gasvakten vid transformatorn byttes ut igår, säger Fredrik Eriksson på Produktionsavdelningen Forsmark 3.

Forsmark 3 står därmed redo att producera vid full effekt igen och natten mot torsdag den 4 januari fasade anläggningen mot det svenska kraftnätet igen.

Forsmark 1 och 2 producerar redan för fullt och från och med lördag den 6 januari når även Forsmark 3 full produktion. Alla Forsmarks tre reaktorer är därmed i full drift.

Se även

Vattenfall i Almedalen 2026: Fokus på ett tryggt och motståndskraftigt elsystem

Under Almedalsveckan samlade Vattenfall olika samhällsaktörer för att diskutera vad som händer när elsystemet sätts på prov.

Läs hela artikeln
Vattenfall‑logotyp över suddig flygvy av flerfilig trafik.

Vattenfall säljer majoritetsandel i Videberg Kraft till svenska staten

Svenska staten köper 60 procent av aktierna i Videberg Kraft AB från Vattenfall, som behåller en ägarandel om 20 procent och Industrikraft 20 procent.

Läs hela artikeln
Sex talare på affisch för Vattenfalls seminarium i Almedalen 24 juni kl. 10.30–11.30 om lärdomar från Ukraina kring ett resilient elsystem, med Visbys ringmur i bakgrunden.

”Electricity is hope” – vilka är lärdomarna från Ukraina om vikten av ett resilient elsystem?

Under årets Almedalsvecka bjuder Vattenfall in Ukrainas ambassadör för att föra ett samtal om hur vi säkerställer ett tryggt och motståndskraftigt elsystem i en osäker omvärld.

Läs hela artikeln