Ringhals reaktor 2 i full produktion efter allra sista servicestoppet

Ringhals 2 har återstartat sina turbiner och elproduktionen startade efter en dryg månad i revision. Lagom till att Sverige tänder sina adventsstjärnor inleds det sista året i drift för R2 som stänger den 31 december 2019. Vattenfalls samtliga reaktorer är nu i drift inför vintersäsongen.

Med Ringhals 2 åter i produktion är Vattenfalls samtliga sju reaktorer i Ringhals och Forsmark i drift och redo för vintersäsongen, då efterfrågan på el är som högst. Årsproduktionen från R2 motsvarar förbrukningen i en stad av Göteborgs storlek och Vattenfalls kärnkraft som helhet står för omkring en dryg tredjedel av elproduktionen i Sverige.

– Det är en speciell återstart, den inleder det allra sista driftåret innan Ringhals 2 går i pension efter 44 år i Vattenfalls och samhällets tjänst. Framåt fokuserar vi på säker och stabil drift av alla våra reaktorer och vi planerar för långtidsdrift för Ringhals 3 och 4 och våra tre anläggningar i Forsmark, säger Björn Linde, VD Ringhals och Forsmark.

– Våra kärnkraftverk är moderna och rustade för att kunna bidra till Vattenfalls i princip fossilfria produktion långt in på 2040-talet, säger Björn Linde.

Årets revisioner har genomförts enligt plan och större investeringar har gjorts bland annat i nya transformatorer till några av generatorerna i Forsmark och Ringhals.

Vattenfalls kärnkraft planerar för full tillgänglighet hela vintern precis som den förra då Ringhals och Forsmark i praktiken hade full tillgänglighet. Från november till mars låg den på höga 98,2 procent.

Se även

Vattenfall i Almedalen 2026: Fokus på ett tryggt och motståndskraftigt elsystem

Under Almedalsveckan samlade Vattenfall olika samhällsaktörer för att diskutera vad som händer när elsystemet sätts på prov.

Läs hela artikeln
Vattenfall‑logotyp över suddig flygvy av flerfilig trafik.

Vattenfall säljer majoritetsandel i Videberg Kraft till svenska staten

Svenska staten köper 60 procent av aktierna i Videberg Kraft AB från Vattenfall, som behåller en ägarandel om 20 procent och Industrikraft 20 procent.

Läs hela artikeln
Sex talare på affisch för Vattenfalls seminarium i Almedalen 24 juni kl. 10.30–11.30 om lärdomar från Ukraina kring ett resilient elsystem, med Visbys ringmur i bakgrunden.

”Electricity is hope” – vilka är lärdomarna från Ukraina om vikten av ett resilient elsystem?

Under årets Almedalsvecka bjuder Vattenfall in Ukrainas ambassadör för att föra ett samtal om hur vi säkerställer ett tryggt och motståndskraftigt elsystem i en osäker omvärld.

Läs hela artikeln