Vattenfall säljer kraftöverföring i UK för 2 miljarder

Vattenfall har sålt infrastruktur för kraftöverföring till vindkraftparken Thanet på Englands östkust för 2 miljarder kronor till elnätsbolaget Balfour Beatty. Försäljningen är ett led i den så kallade unbundling-processen.

Uppgörelsen innebär att Balfour Beatty tar över ägandet av kraftöverföringen från Thanet vindkraftpark. Vattenfall fortsätter att äga och driva de 100 vindkraftverken i Thanet men den producerade elen transporteras hädanefter till det nationella kraftnätet via Balfour Beattys distributionsnät.
EU:s så kallade unbundling package stipulerar att ett elbolags produktions- och försäljningsbolag ska separeras från dess distributionsnät.

– Vattenfalls offshore vindkraftverksamhet har en stark position i Storbritannien och vi är angelägna om att fortsätta utbyggnaden av de tre havsbaserade vindkraftparker vi nu äger och driver. När nu denna komplexa affär är genomförd kan vi koncentrera oss på att förstärka våra brittiska vindkraftsatsningar, säger Guy Pierce, ansvarig för Vattenfalls verksamhet i Storbritannien.

– Vi är mycket nöjda att Thanet vindkraftpark nu har lösgjort sina distributionstillgångar Thanet är en framgångsrik vindkraftpark och i och med den här affären kan vi fokusera på att maximera Thanets bidrag till förnybar elproduktion, säger Felix Würtenberger, director Commercial Steering på Vattenfall.

I affären ingår:
En offshoreplattform med tillhörande understation.
Två sjökablar (132 kV) på vardera 26,2 kilometer.
Två landkablar (132 kV) på vardera 2,4 kilometer.
En landbaserad understation (Richborough).

Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall, 070-59 77 338

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Bild från vindkraftparken Kentish flats

Svenska Kriegers flak: Natura 2000-tillstånd steg mot mer fossilfri el i Skåne

Länsstyrelsen i Skåne beviljar Vattenfall Natura 2000-tillstånd att bygga vindkraft på den svenska delen av Kriegers flak.

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.