Vattenfall säljer kraftöverföring i UK för 2 miljarder

Vattenfall har sålt infrastruktur för kraftöverföring till vindkraftparken Thanet på Englands östkust för 2 miljarder kronor till elnätsbolaget Balfour Beatty. Försäljningen är ett led i den så kallade unbundling-processen.

Uppgörelsen innebär att Balfour Beatty tar över ägandet av kraftöverföringen från Thanet vindkraftpark. Vattenfall fortsätter att äga och driva de 100 vindkraftverken i Thanet men den producerade elen transporteras hädanefter till det nationella kraftnätet via Balfour Beattys distributionsnät.
EU:s så kallade unbundling package stipulerar att ett elbolags produktions- och försäljningsbolag ska separeras från dess distributionsnät.

– Vattenfalls offshore vindkraftverksamhet har en stark position i Storbritannien och vi är angelägna om att fortsätta utbyggnaden av de tre havsbaserade vindkraftparker vi nu äger och driver. När nu denna komplexa affär är genomförd kan vi koncentrera oss på att förstärka våra brittiska vindkraftsatsningar, säger Guy Pierce, ansvarig för Vattenfalls verksamhet i Storbritannien.

– Vi är mycket nöjda att Thanet vindkraftpark nu har lösgjort sina distributionstillgångar Thanet är en framgångsrik vindkraftpark och i och med den här affären kan vi fokusera på att maximera Thanets bidrag till förnybar elproduktion, säger Felix Würtenberger, director Commercial Steering på Vattenfall.

I affären ingår:
En offshoreplattform med tillhörande understation.
Två sjökablar (132 kV) på vardera 26,2 kilometer.
Två landkablar (132 kV) på vardera 2,4 kilometer.
En landbaserad understation (Richborough).

Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall, 070-59 77 338

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott.

Prinsessan Ariane vindkraftspark, tidigare Wieringermeer-parken, i Nederländerna

Vattenfall inviger Prinsessan Ariane-parken, Nederländernas största landbaserade vindkraftspark

Idag invigde Vattenfall Nederländernas största landbaserade vindkraftspark. Under invigningen döptes den också officiellt om från Wieringermeer-parken till Prinsessan Ariane vindkraftspark.

Montering av ett landbaserat vindkraftverk

Vattenfall och Glennmont tecknar avtal om energitjänster för finsk vindkraftsproduktion

Vattenfall och Glennmont Partners, en ledande europeisk investerare i förnybar energi, har tecknat ett långsiktigt avtal om kraftbalansering för Piiparinmäki, en ny vindkraftpark på 211 MW s...