Vattenfall säljer tysk facility service-verksamhet

Vattenfall säljer sin tyska verksamhet inom facility services till ISS Facility Services Gmbh, i linje med strategin att konsolidera koncernens verksamheter. Försäljningen beräknas vara genomför den första januari 2015.

Försäljningen omfattar dotterbolagen VSG GmbH (inklusive ägarandelen i TEGEMA GmbH) samt Hanuman FO Gmbh med sammanlagt drygt 500 anställda.

Samtidigt har Vattenfall tecknat ett långsiktigt avtal gällande facility management-tjänster med köparen. Avtalet gäller under en femårsperiod.

Parterna har kommit överrens om att inte offentliggöra de finansiella detaljerna i uppgörelsen.

ISS Facility Services GmbH är ett dotterbolag till danska företaget ISS Global A/S.

Informationen offentliggörs enligt svensk lag om värdepappersmarknaden

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Sedan den 1 januari 2014 är Vattenfalls verksamhet indelad i två enheter: regionerna Nordic och UK/Continental Europe. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.

Vattenkraftverket i Lilla Edet. Foto: Jonas Gunnarsson, Vattenfall

Vattenfall investerar 370 miljoner kronor i nytt dammprojekt i Göta älv

Nu påbörjas Vattenfalls omfattande dammprojekt i Lilla Edet för att säkra driften av förnybar vattenkraftproduktion i minst 100 år till.

Skiss över HYBRIT:s bergrumslager för vätgas

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall bygger unik pilot för storskalig vätgaslagring för en kvarts miljard i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall påbörjar bygget av ett bergrumslager för fossilfri vätgas i pilotskala i anslutning till HYBRIT:s pilotanläggning för direktreduktion i Luleå.

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.