Vattenfall säljer tysk facility service-verksamhet

Vattenfall säljer sin tyska verksamhet inom facility services till ISS Facility Services Gmbh, i linje med strategin att konsolidera koncernens verksamheter. Försäljningen beräknas vara genomför den första januari 2015.

Försäljningen omfattar dotterbolagen VSG GmbH (inklusive ägarandelen i TEGEMA GmbH) samt Hanuman FO Gmbh med sammanlagt drygt 500 anställda.

Samtidigt har Vattenfall tecknat ett långsiktigt avtal gällande facility management-tjänster med köparen. Avtalet gäller under en femårsperiod.

Parterna har kommit överrens om att inte offentliggöra de finansiella detaljerna i uppgörelsen.

ISS Facility Services GmbH är ett dotterbolag till danska företaget ISS Global A/S.

Informationen offentliggörs enligt svensk lag om värdepappersmarknaden

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Sedan den 1 januari 2014 är Vattenfalls verksamhet indelad i två enheter: regionerna Nordic och UK/Continental Europe. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.

Vattenfalls logotyp utanför ingången till huvudkontoret

Vattenfall presenterar delårsrapport för januari-september 2020 den 27 oktober

Vattenfalls delårsrapport för januari-september 2020 publiceras tisdagen den 27 oktober klockan 08.00 på group.vattenfall.com/se

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott. De goda resultaten bekräftar att natur och vindk...

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.