Vattenfall tecknar kreditfacilitet på 2 miljarder euro

Vattenfall AB tecknade på onsdagen en femårig kreditfacilitet, så kallad multi-currency revolving credit facility, på 2 miljarder euro, motsvarande cirka 18,6 miljarder kronor. Därmed ersätts den nuvarande kreditfaciliteten på 2,55 miljarder euro.

Den nya kreditfaciliteten förfaller den 10 december 2019, med option på två ettåriga förlängningar. Syftet med faciliteten är att täcka Vattenfalls löpande finansieringsbehov.

Totalt medverkar femton banker i den nya faciliteten. Dessa utgör från och med nu Vattenfalls huvudsakliga bankrelationer. Faciliteten har arrangerats självständigt av Vattenfall.

- Vi är mycket nöjda med den nya kreditfaciliteten och det förtroende våra banker har visat oss. Faciliteten är en del i Vattenfalls likviditetsreserv och säkerställer Vattenfalls finansiella flexibilitet, säger Johan Gyllenhoff, Group Treasurer på Vattenfall.

Följande banker ingår I kreditfaciliteten (alfabetisk ordning):

Mandated Lead Arranger and Bookrunner:

Barclays Bank PLC
BNP Paribas
Citibank N.A., London Branch
Commerzbank Aktiengesellschaft
Danske Bank
Deutsche Bank Luxembourg S.A.
Handelsbanken
ING Bank N.V.
J.P. Morgan Limited
Landesbank Hessen-Thüringen Girozentrale
Nordea
SEB
Société Générale
Swedbank AB
The Royal Bank of Scotland PLC

Société Générale Corporate & Investment Banking har varit Coordinator and Documentation Agent.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden

Johan Gyellenhoff, Group Treasurer, 08 739 65 13, johan.gyllenhoff@vattenfall.com
Klaus Aurich, chef Investor Relations, 08 739 65 14, klaus.aurich@vattenfall.com

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Sedan den 1 januari 2014 är Vattenfalls verksamhet indelad i två enheter: regionerna Nordic och UK/Continental Europe. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.

Ett barn som åker skateboard i en ramp

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020: ”Framsteg för klimatet – det händer här och nu”

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020 är nu publicerad. Rapporten beskriver ett år med en ökad takt i energiomställningen trots ett tufft och exceptionellt marknadsläge.

Överenskommelse om lösning för att avsluta tvister om tysk nedläggning av kärnkraft

Den tyska förbundsregeringen har idag tillkännagivit grunden till en överenskommelse med E.ON, EnBW, RWE och Vattenfall som ska avsluta tvister om nedläggningen av den tyska kärnkraften.

Vattenfalls vd och koncernchef Anna Borg

Bokslut 2020: Motståndskraft och framsteg under ett utmanande år

Vattenfall har stått sig bra under 2020. Bokslutskommunikén visar stabilt underliggande rörelseresultat trots låga elpriser, minskad försäljning och pågående pandemi.