Vattenfall undersöker möjligheterna att bygga Svartnäs vindkraftpark

I januari 2014 fick Bergvik Skog AB tillstånd att bygga maximalt 53 verk inom Svartnäs vindpark. För uppförandet av vindparken har Bergvik Skog inlett ett samarbete med Vattenfall Vindkraft AB. Det ingångna avtalet innebär att Vattenfall övertar den fortsatta projekteringen av vindparken och får en exklusiv rätt att förvärva och bygga vindkraftparken.

– Med tanke på Vattenfalls långsiktiga strategi att expandera vindkraftproduktionen i Sverige, passar Svartnäs in perfekt. Vi ser här möjligheterna att erhålla ett ansenligt bidrag till vår expansion av förnybar el, säger Alberto Mendez Rebollo, VD Vattenfall Vindkraft AB. .

– Vi är mycket stolta över avtalet med Vattenfall och ser projektet som första steg i ett fördjupat samarbete mellan oss och Vattenfall kring vindkraft, säger Björn Risby, affärsområdeschef Vindkraft på Bergvik Skog.

Investeringen i Svartnäs vindpark blir i storleksordningen 1 – 1,5 miljarder och parken planeras att driftsätta under 2017.

För mer information om Vattenfalls pågående vindkraftprojekt:
Vattenfalls vindkraftsprojekt

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall, 070-59 77 338
Björn Risby, Bergvik Skog AB, 023-583 19

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott.

Prinsessan Ariane vindkraftspark, tidigare Wieringermeer-parken, i Nederländerna

Vattenfall inviger Prinsessan Ariane-parken, Nederländernas största landbaserade vindkraftspark

Idag invigde Vattenfall Nederländernas största landbaserade vindkraftspark. Under invigningen döptes den också officiellt om från Wieringermeer-parken till Prinsessan Ariane vindkraftspark.

Montering av ett landbaserat vindkraftverk

Vattenfall och Glennmont tecknar avtal om energitjänster för finsk vindkraftsproduktion

Vattenfall och Glennmont Partners, en ledande europeisk investerare i förnybar energi, har tecknat ett långsiktigt avtal om kraftbalansering för Piiparinmäki, en ny vindkraftpark på 211 MW s...