Vattenfall undersöker möjligheterna att bygga Svartnäs vindkraftpark

I januari 2014 fick Bergvik Skog AB tillstånd att bygga maximalt 53 verk inom Svartnäs vindpark. För uppförandet av vindparken har Bergvik Skog inlett ett samarbete med Vattenfall Vindkraft AB. Det ingångna avtalet innebär att Vattenfall övertar den fortsatta projekteringen av vindparken och får en exklusiv rätt att förvärva och bygga vindkraftparken.

– Med tanke på Vattenfalls långsiktiga strategi att expandera vindkraftproduktionen i Sverige, passar Svartnäs in perfekt. Vi ser här möjligheterna att erhålla ett ansenligt bidrag till vår expansion av förnybar el, säger Alberto Mendez Rebollo, VD Vattenfall Vindkraft AB. .

– Vi är mycket stolta över avtalet med Vattenfall och ser projektet som första steg i ett fördjupat samarbete mellan oss och Vattenfall kring vindkraft, säger Björn Risby, affärsområdeschef Vindkraft på Bergvik Skog.

Investeringen i Svartnäs vindpark blir i storleksordningen 1 – 1,5 miljarder och parken planeras att driftsätta under 2017.

För mer information om Vattenfalls pågående vindkraftprojekt:
Vattenfalls vindkraftsprojekt

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall, 070-59 77 338
Björn Risby, Bergvik Skog AB, 023-583 19

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.