Vattenfall undersöker möjligheterna att bygga Svartnäs vindkraftpark

I januari 2014 fick Bergvik Skog AB tillstånd att bygga maximalt 53 verk inom Svartnäs vindpark. För uppförandet av vindparken har Bergvik Skog inlett ett samarbete med Vattenfall Vindkraft AB. Det ingångna avtalet innebär att Vattenfall övertar den fortsatta projekteringen av vindparken och får en exklusiv rätt att förvärva och bygga vindkraftparken.

– Med tanke på Vattenfalls långsiktiga strategi att expandera vindkraftproduktionen i Sverige, passar Svartnäs in perfekt. Vi ser här möjligheterna att erhålla ett ansenligt bidrag till vår expansion av förnybar el, säger Alberto Mendez Rebollo, VD Vattenfall Vindkraft AB. .

– Vi är mycket stolta över avtalet med Vattenfall och ser projektet som första steg i ett fördjupat samarbete mellan oss och Vattenfall kring vindkraft, säger Björn Risby, affärsområdeschef Vindkraft på Bergvik Skog.

Investeringen i Svartnäs vindpark blir i storleksordningen 1 – 1,5 miljarder och parken planeras att driftsätta under 2017.

För mer information om Vattenfalls pågående vindkraftprojekt:
Vattenfalls vindkraftsprojekt

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall, 070-59 77 338
Björn Risby, Bergvik Skog AB, 023-583 19

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.

Illustration av vindkraftpark

Samrådsstart för ny vindkraftspark utanför Hallandskusten

Vattenfall planerar att bygga en ny vindkraftspark 25 kilometer utanför Falkenberg. Upp till ett 80-tal verk ska kunna producera el motsvarande det årliga behovet av förnybar hushållsel för ...

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftpark i Västerbotten

Halvtid i bygget av Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftspark i Västerbotten tar byggpaus för vintern.