Avancerat vindkraftbygge till havs har startat

Nu börjar vi resa de första av 15 vindkraftverk i miljardprojektet Kentish Flats Extension vid Englands sydostkust. Den havsbaserade vindkraftparken, 8 kilometer till havs, är en utökning av den existerande vindkraftparken Kentish Flats. När den nya utbyggnaden tas i drift i början av 2016, kommer hela parken, totalt 45 kraftverk, att producera hushållsel till motsvarande 75 000 hem.

– Vattenfall har åtagit sig att växa inom havsbaserad vindkraftkapacitet i norra Europa. Vi är nu ytterligare en bit på väg med byggandet av Kentish Flats Extension. Dan Tysk är nu i full drift och om några år kommer även Sandbank att tas i drift. Fler kommer att följa, inklusive den danska Horns Rev 3, som driver Vattenfalls tillväxt av hållbar energiproduktion framåt, säger Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls vindkraftverksamhet.

Byggandet av de 15 nya kraftverken (Kentish Flats Extension) blir en utmaning. Kraftverken, som vardera väger 340 ton, kommer monteras på stålrörsfundament (monopiles) som har pålas ned i havsbotten, 30 meter under ytan, 8 kilometer utanför kusten. Totalhöjden från rotorspetsen blir 140 meter ovan vattenytan. Väderförhållanden med höga vågor och starka vindar, samt logistiska svårigheter, är andra faktorer som bidrar till att byggandet blir minst sagt tufft.
Den totala investeringen i Kentish Flats Extension är ca 1,8 miljarder kronor.

Antal kraftverk: 15
Turbiner: Vestas 3,3 MW, 160 ton
Torn: 70 meter, 155 ton
Rotorblad: 55 meter långa, 13 ton

Bildtext 1: Fartyget som fraktar och installerar de 15, drygt 70 meter höga tornen.
Bildtext 2: Tornen, som fraktas i två delar.

Läs mer om Kentish Flats Extension
Läs mer om DanTysk
Läs mer om Sandbank

Följ oss på Instagram: #vattenfallvind

Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall AB, 070-597 73 38

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.

Illustration av vindkraftpark

Samrådsstart för ny vindkraftspark utanför Hallandskusten

Vattenfall planerar att bygga en ny vindkraftspark 25 kilometer utanför Falkenberg. Upp till ett 80-tal verk ska kunna producera el motsvarande det årliga behovet av förnybar hushållsel för ...

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftpark i Västerbotten

Halvtid i bygget av Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftspark i Västerbotten tar byggpaus för vintern.