Flygfoto på vindkraftsparken DanTysk. Foto: Ulrich Wirrwa

Den havsbaserade vindkraftparken DanTysk invigd

Sjuttio kilometer väst om ön Sylt ligger den havsbaserade vindkraftparken DanTysk, Vattenfalls och Stadtwerke Münchens första gemensamma vindkraftprojekt. DanTysk är en viktig del av Vattenfalls nya strategiska inriktning på förnybar elproduktion och även en viktig del i Tysklands energiomställning.

– Havsbaserad vindkraft har blivit en allt viktigare energikälla för vårt företag. Vattenfall är idag världens näst största operatör av havsbaserad vindkraft. Tillsammans är vi på väg att förändra energisystemet. Som en del av denna ambition är DanTysk en viktig milstolpe för Tyskland, för Europa – och definitivt för oss på Vattenfall, säger Magnus Hall, koncernchef på Vattenfall.

– Investeringarna I DanTysk och Sandbank visar på Vattenfalls fortsatta strävan mot ännu större fokus på förnybart. Den strävan ligger i linje med regeringens höga ambition gällande hållbara affärer, inte minst för Vattenfall, som ska vara ledande i omställningen till ett miljömässigt hållbart energisystem, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

– Mot slutet av året kommer Tyskland att ha en total havsbaserad vindkraftskapacitet på över 3 000 MW, inräknat DanTysk, för förnybar elproduktion. Det ger energiomställningen en verklig skjuts, säger SigmarGabriel, ekonomi- och energiminister i Tyskland:

Fakta DanTysk
Vattenfall äger 51 % av DanTysk Offshore GmbH som ansvarar för att bygga och driva anläggningen, medan SWM äger 49 %. Parken består av totalt 80 Siemens-vindkraftverk i 3,6 MW-klassen, och har en total installerad effekt på 288 MW. Över en miljard euro har investerats i parken. DanTysk kommer att producera klimatneutral el som motsvarar årsförbrukningen för över 400 000 genomsnittshushåll. Bygget ute till havs inleddes i februari 2013.

Fakta Sandbank
Vattenfall och Stadtwerke München fortsätter sitt samarbete med att bygga fler havsbaserade vindkraftparker i den tyska delen av Nordsjön. De båda företagsledningarna beslutade i augusti 2014 att bygga en andra gemensam havsbaserad vindkraftpark i närheten av DanTysk. Vindkraftparken Sandbank får även den en kapacitet på 288 MW och byggstarten planeras till sommaren 2015. Investeringen beräknas till ungefär 1,2 miljarder euro.

Läs mer om projektet på www.dantysk.com

Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall AB, 070-597 73 38

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Sedan den 1 januari 2014 är Vattenfalls verksamhet indelad i två enheter: regionerna Nordic och UK/Continental Europe. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.