Ringhals 1 ur drift 2020 och Ringhals 2 2019

Efter dagens extra bolagsstämma i Ringhals står det klart när Ringhals 1 och Ringhals 2 kommer att tas ur drift.

- Vi har idag på en extra bolagsstämma i Ringhals AB, utifrån de analyser som gjorts under sommaren, godkänt att ta Ringhals 2 ur drift 2019 och Ringhals 1 2020, säger Torbjörn Wahlborg, styrelseordförande för Ringhals AB och chef för Vattenfall Generation.

Analyserna är gjorda utifrån flera olika perspektiv. Det handlar bland annat om värdering av kostnader för bränsle, analys av kommande underhålls- och eventuellt investeringsbehov för drift till 2020, samt analys av kompetens- och resursbehov. De faktorer som styrt val av årtal för att ta respektive reaktor ur drift är bränsleekonomin samt teknisk separation av gemensamma system mellan de båda anläggningarna.

- För vår fortsatta planering är det viktigt med dessa tydliga förutsättningar, säger Eva Halldén. Vi fortsätter nu med detaljplaneringen inom samtliga områden, inte minst den framtida kompetens- och bemanningsplanen för hela Ringhals.

För Ringhals 3 och 4 kvarstår befintliga planeringsförutsättningar om drift i 60 år för de båda anläggningarna.

För vidare information:
För frågor om beslut på bolagsstämman kontakta: Vattenfalls pressavdelning, tel 08-739 50 10, press@vattenfall.com
För frågor om verksamheten på Ringhals kontakta: Anna Stålnacke, presschef Ringhals AB, telefon 0340-667443, anna.stalnacke@vattenfall.com

Laddmaskinen före nedmontering. Foto: Fredrik Ekenborg
Foto: Fredrik Ekenborg

Laddmaskinen i Ågestaverket – jag har gjort mitt

Efter 10 års tjänst och nästan ett halvt sekel i träda har den ikoniska laddmaskinen i Ågestaverket monterats ner. Själv tyckte nog maskinen att det var hög tid att få pensioneras på riktigt...

Överenskommelse om lösning för att avsluta tvister om tysk nedläggning av kärnkraft

Den tyska förbundsregeringen har idag tillkännagivit grunden till en överenskommelse med E.ON, EnBW, RWE och Vattenfall som ska avsluta tvister om nedläggningen av den tyska kärnkraften.

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...