Ringhals 1 ur drift 2020 och Ringhals 2 2019

Efter dagens extra bolagsstämma i Ringhals står det klart när Ringhals 1 och Ringhals 2 kommer att tas ur drift.

- Vi har idag på en extra bolagsstämma i Ringhals AB, utifrån de analyser som gjorts under sommaren, godkänt att ta Ringhals 2 ur drift 2019 och Ringhals 1 2020, säger Torbjörn Wahlborg, styrelseordförande för Ringhals AB och chef för Vattenfall Generation.

Analyserna är gjorda utifrån flera olika perspektiv. Det handlar bland annat om värdering av kostnader för bränsle, analys av kommande underhålls- och eventuellt investeringsbehov för drift till 2020, samt analys av kompetens- och resursbehov. De faktorer som styrt val av årtal för att ta respektive reaktor ur drift är bränsleekonomin samt teknisk separation av gemensamma system mellan de båda anläggningarna.

- För vår fortsatta planering är det viktigt med dessa tydliga förutsättningar, säger Eva Halldén. Vi fortsätter nu med detaljplaneringen inom samtliga områden, inte minst den framtida kompetens- och bemanningsplanen för hela Ringhals.

För Ringhals 3 och 4 kvarstår befintliga planeringsförutsättningar om drift i 60 år för de båda anläggningarna.

För vidare information:
För frågor om beslut på bolagsstämman kontakta: Vattenfalls pressavdelning, tel 08-739 50 10, press@vattenfall.com
För frågor om verksamheten på Ringhals kontakta: Anna Stålnacke, presschef Ringhals AB, telefon 0340-667443, anna.stalnacke@vattenfall.com

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.

Robotar kontrollerar reaktortanken i Ringhals 4

Tre robotar har noga undersökt reaktortanken på Ringhals 4 med virvelströmsmätning och ultraljud. Analyserna av mätvärdena visar att reaktortanken är lika robust som den var vid den senaste ...

Reaktorhallen
Fredrik Ekenborg

Nu monteras Ågestaverket ner

Inom några veckor inleds nedmonteringen av Ågestaverket söder om Stockholm.