Ringhals 1 ur drift 2020 och Ringhals 2 2019

Efter dagens extra bolagsstämma i Ringhals står det klart när Ringhals 1 och Ringhals 2 kommer att tas ur drift.

- Vi har idag på en extra bolagsstämma i Ringhals AB, utifrån de analyser som gjorts under sommaren, godkänt att ta Ringhals 2 ur drift 2019 och Ringhals 1 2020, säger Torbjörn Wahlborg, styrelseordförande för Ringhals AB och chef för Vattenfall Generation.

Analyserna är gjorda utifrån flera olika perspektiv. Det handlar bland annat om värdering av kostnader för bränsle, analys av kommande underhålls- och eventuellt investeringsbehov för drift till 2020, samt analys av kompetens- och resursbehov. De faktorer som styrt val av årtal för att ta respektive reaktor ur drift är bränsleekonomin samt teknisk separation av gemensamma system mellan de båda anläggningarna.

- För vår fortsatta planering är det viktigt med dessa tydliga förutsättningar, säger Eva Halldén. Vi fortsätter nu med detaljplaneringen inom samtliga områden, inte minst den framtida kompetens- och bemanningsplanen för hela Ringhals.

För Ringhals 3 och 4 kvarstår befintliga planeringsförutsättningar om drift i 60 år för de båda anläggningarna.

För vidare information:
För frågor om beslut på bolagsstämman kontakta: Vattenfalls pressavdelning, tel 08-739 50 10, press@vattenfall.com
För frågor om verksamheten på Ringhals kontakta: Anna Stålnacke, presschef Ringhals AB, telefon 0340-667443, anna.stalnacke@vattenfall.com

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...

Ringhals kärnkraftverk

Vattenfalls miljardsatsning godkänns av Strålsäkerhetsmyndigheten

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har gett kärnkraftverken Ringhals och Forsmark godkänt för de lösningar som säkrar oberoende härdkylning.

Torbjörn Wahlborg, chef för BA Generation inom Vattenfall, och Kalev Kallemets, VD för Fermi Energia, vid signering av avsiktsförklaringen

Vattenfall fördjupar samarbetet om små modulära reaktorer i Estland

Under det senaste året har Vattenfall deltagit i en förstudie med det nystartade estländska energibolaget Fermi Energia för att undersöka förutsättningarna för att bygga så kallade SMR-reakt...