Skolelever i Stockholm och Uppsala presenterar visioner för framtidens hållbara energilösningar

Vattenfall, Svenska Science Centers och Förbundet Unga Forskare bjuder in till bevakning av Gnistans Visionsdag på Tekniska museet i Stockholm torsdagen den 12 november. Åttondeklassare från Bagarmossens skola och Sätraskolan i Stockholm och från Engelska Skolan i Uppsala, har under sex veckors tid arbetat hårt för att nu mötas för att presentera sina svar på frågan:

”År 2025 lever vi alla hållbart – hur?”

Välkommen till Visionsdagen torsdagen den 12 november på Tekniska museet, Museivägen 7, i Stockholm. Visionsdagen pågår mellan kl. 10.30–14.30 och
kl.12.45–14.00 finns det möjlighet att prata med eleverna och ta del av deras idéer och få reda på hur de funderat kring sina bidrag. En jury bedömer och utvärderar idéerna för att kl.14.00 utse en vinnare.

Program Visionsdagen
10:30 Mässan öppnar, grupperna presenterar sina idéer för juryn
12:00 Lunch för eleverna
12:45 Juryn går en sista runda bland projekten och pratar med eleverna
13:30 Juryn överlägger
14:00 Prisutdelning
14:30 Avslutning

Juryn består av representanter från: Vattenfall, Tekniska museet och Förbundet Unga Forskare.

Gnistan är ett samarbete mellan Vattenfall, Svenska Science Centers och Förbundet Unga Forskare med syfte att stimulera och tända en gnista för ungas intresse för naturvetenskap och teknik. Projektet Gnistan startade hösten 2013 och hittills har över 40 olika skolor deltagit sedan starten. Gnistan har som ambition att kontinuerligt utöka antalet orter och ge fler klasser möjlighet att delta.

Läs mer om Gnistan här.

Mer om våra samarbetspartners: Förbundet Unga Forskare, Svenska Science Centers, Tekniska museet

Kontakt om ni önskar besöka Visionsdagen i Stockholm
Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Carmen Wargborn, ansvarig Gnistan-projektet, 076 105 30 80

Skiss över HYBRIT:s bergrumslager för vätgas

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall bygger unik pilot för storskalig vätgaslagring för en kvarts miljard i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall påbörjar bygget av ett bergrumslager för fossilfri vätgas i pilotskala i anslutning till HYBRIT:s pilotanläggning för direktreduktion i Luleå.

Ett barn som åker skateboard i en ramp

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020: ”Framsteg för klimatet – det händer här och nu”

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020 är nu publicerad. Rapporten beskriver ett år med en ökad takt i energiomställningen trots ett tufft och exceptionellt marknadsläge.

Väddnätfjäril

Vattenfall deltar i initiativ för att skydda och stärka naturen på vetenskaplig grund

Vattenfall ser ett behov av att vetenskapligt förankrade metoder tas fram för att skydda och stärka naturen.