Skolelever i Trollhättan presenterar visioner för framtidens hållbara energilösningar

Vattenfall, Svenska Science Centers och Förbundet Unga Forskare bjuder in  till bevakning av Gnistans Visionsdag i Trollhättan torsdagen den 26 november. En dag då högstadieelever från Dals-Eds skola och Skogshöjdens skola möts efter sex veckors intensivt arbete för att presentera sina visioner som svar på frågan:
”År 2025 lever vi alla hållbart – hur?”

Välkommen torsdag den 26 november till Innovatums Science Center, Åkerssjövägen 16, byggnad 60.
Visionsdagen pågår kl. 09.30 – 14.30 och kl.09.40 – 11.45 och 12.45 – 14.00 finns det möjlighet att träffa och prata med eleverna för att ta del av deras idéer och få reda på hur de funderat kring sina bidrag.
En jury bedömer och utvärderar idéerna för att kl.14.00 utse en vinnare som även kommer att få presentera sin innovation under utställningen Unga Forskare i april 2016.

Program Visionsdagen
09:30 Mässan öppnar, invigning på scen
10:15 Grupperna presenterar sina idéer för juryn
11:45 Lunch för eleverna
12:45 Finalpresentationer och övriga aktiviteter
13:15 Juryn överlägger
14:00 Prisutdelning
14:30 Avslutning

Juryn består av representanter från: Vattenfall, Innovatum och Förbundet Unga Forskare.

Gnistan är ett samarbete mellan Vattenfall, Svenska Science Centers och Förbundet Unga Forskare med syfte att stimulera och tända en gnista för ungas intresse för naturvetenskap och teknik.
Projektet Gnistan startade hösten 2013 och hittills har över 40 olika skolor deltagit sedan starten. Gnistan har som ambition att kontinuerligt utöka antalet orter och ge fler klasser möjlighet att delta.

Läs mer om Gnistan här.

Mer om våra samarbetspartners: Förbundet Unga Forskare, Svenska Science Centers, Innovatum

Kontakt angående Visionsdagen i Trollhättan
Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Carmen Wargborn, ansvarig Gnistan-projektet, 076 105 30 80

Två rullskidåkare

Skidsäsongen drar igång – på rullskidor

Nu startar tävlingarna för svenska längdlandslaget. Säsongen inleds med tävlingar i samband med Alliansloppet Action Week – på rullskidor.

En snöskoter på Åresjön

Vattenfall är Smart Energy Partner till Ski Tour 2020: Batterier, elfordon och solceller bidrar till ett hållbart event

På lördag startar den nya världscupstävlingen Ski Tour 2020 med världens främsta  längdskidåkare. Hållbarhet är ett genomgående tema och som Smart Energy Partner kommer Vattenfall att tillha...

Vattenfall Solar Team 2020 – det nya teamet med studenter från Delfts tekniska universitet

Efter katastrofen: Nu ska Vattenfall Solar Team erövra Amerika

Den nya solbilen Nuna Phoenix ska byggas på rekordtid, och målet är att vinna American Solar Challenge i juli.