Vattenfall bygger ny vindkraftspark i Storbritannien

Vattenfall investerar cirka 1,2 miljard kronor i en ny vindkraftspark i Storbritannien. Parken är beräknad att tas i drift i början av 2017 och leverera el till 30 000 hushåll.

Vattenfall fortsätter att ställa om sin produktion mot mer förnybart och investerar nu 90 miljoner pund, cirka 1,2 miljarder kronor, i en ny vindkraftspark i Storbritannien. Vindkraftsparken Ray Wind Farm, i Northcumberland i nordöstra England, kommer att bestå av sexton landbaserade vindkraftverk och ha en kapacitet på drygt 54 MW.

Det motsvarar elförbrukningen hos cirka 30 000 hushåll.

Byggstarten av Ray Wind Farm är planerad till i slutet av juli i år. De första vindkraftsturbinerna kommer att levereras nästa år. Vindkraftsparken beräknas tas i drift i början av 2017.

Storbritannien är en av Vattenfalls huvudmarknader när det gäller vindkraftproduktion. Vattenfall äger och driver idag sammantaget närmare 240 havs- och landbaserade vindkraftverk runt om i Storbritannien. Den samlade kapaciteten uppgår till cirka 650 MW, varav huvuddelen utgörs av havsbaserade vindkraftverk.

Mer information om projektet finns på: www.vattenfall.co.uk/ray

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Vattenfalls Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Bild från vindkraftparken Kentish flats

Svenska Kriegers flak: Natura 2000-tillstånd steg mot mer fossilfri el i Skåne

Länsstyrelsen i Skåne beviljar Vattenfall Natura 2000-tillstånd att bygga vindkraft på den svenska delen av Kriegers flak.

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.