Vattenfall inviger vindkraftpark i Skottland

Clashindarroch vindkraftpark i Huntly i nordöstra Skottland invigs idag efter två års byggtid. Samtidigt delas de första medlen ut från Vattenfalls fond, som är knuten till vindkraftparken. Vindkraftparken kommer att producera förnybar el till 27 000 hushåll.

– Vattenfall siktar mot ett hållbart energisystem och det är viktigt för oss att de samhällen där vi har vår verksamhet kan följa oss. Clashindarroch vindkraftpark faller under båda dessa mål. Vi vill inte bara att våra vindkraftverk är bra för klimatet utan också för samhället – det är därför vi investerar i vindkraft och det är därför vi ser fram emot en lång och framgångsrik relation med befolkningen i Huntly med omnejd, säger Magnus Hall, vd för Vattenfall.

Fonden ”Clashindarroch Wind Farm community found” motsvarar den svenska modellens Lokalt stöd, och är ett utvecklingsstöd till den lokala bygden. Fonden löper under vindkraftparkens livstid, 25 år.

Fakta Clashindarroch vindkraftpark

Antal kraftverk
Turbineffekt
2.05MW
Total installerad effekt 36.9 MW
Årlig CO2-besparing 49,000 ton
Årlig produktion 114 GWh
Hushållsel till
27000 hem
Investeringskostnad 750 miljoner SEK
Turbintyp Senvion MM82
Höjd, rotorspets till mark
110 meter
Höjd, nav till mark 67 meter
Rotordiameter 82m meter
Vikt, nacelle 70 ton
Vikt, torn 122 ton

Mer fakta och bilder: Clashindarroch

Följ oss på Instagram: #vattenfallvind

Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall AB, 070-597 73 38

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem

Bild från vindkraftparken Kentish flats

Svenska Kriegers flak: Natura 2000-tillstånd steg mot mer fossilfri el i Skåne

Länsstyrelsen i Skåne beviljar Vattenfall Natura 2000-tillstånd att bygga vindkraft på den svenska delen av Kriegers flak.

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.