Vattenfalls kärnkraft hade 84 procents tillgänglighet

Vattenfalls kärnkraftverk hade i vinter, november till mars i år, en tillgänglighet på totalt 83,7 procent. Det är lägre än förra säsongen som låg på drygt 98 procent. Forsmark hade en tillgänglighet på 95 procent och Ringhals 72,3 procent.

Under fjolårets planerade översyn beslöt Ringhals att reparera reaktor 2 vilket är huvudorsaken till den totalt lägre tillgängligheten jämfört med föregående vintersäsong.

– Jag kan konstarera att den här vintersäsongen totalt sett inte blev lika bra som den förra men värt att notera är att Forsmark åter igen gör en bra säsong och Ringhals 1 och 3 nådde över 95 procent. Vår säkerhetsfilosofi medförde att vi valde att reparera Ringhals 2 innan återstart, som planeras senare i år, säger Eva Halldén, VD Forsmark och Ringhals kärnkraftverk.

Forsmark hade en mycket hög tillgänglighet, för femte året i rad, medan Ringhals fick en lägre tillgänglighet efter att ha legat högre de senaste två vintrarna.

– Vattenfall genomför det största moderniseringsprogrammet i svensk kärnkraft sedan den byggdes och vi ser trots allt att våra miljardinvesteringar ger resultat. Trenden är att vi går mot allt högre tillgänglighet igen, säger Eva Halldén.

Vattenfall ser kärnkraften som ett viktigt energislag och tillsammans med vattenkraft och vindkraft ger det Sverige en unik energimix med mycket låga koldioxidutsläpp. Kärnkraft ger stabil väderoberoende produktion till den nordiska elmarknaden vilket är viktigt för våra kunder, landets industri och Vattenfall.

Total tillgänglighet vintersäsongerna åren 2005-2015:
05-06              99,4%
06-07              86,3%
07-08              97,1%
08-09              83,6%
09-10              66,7%
10-11              95,4%
11-12              78,6%
12-13              97,1%
13-14              98,0%
14-15              83,7%

Magnus Kryssare, pressekreterare, tfn. 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.

Robotar kontrollerar reaktortanken i Ringhals 4

Tre robotar har noga undersökt reaktortanken på Ringhals 4 med virvelströmsmätning och ultraljud. Analyserna av mätvärdena visar att reaktortanken är lika robust som den var vid den senaste ...

Reaktorhallen
Fredrik Ekenborg

Nu monteras Ågestaverket ner

Inom några veckor inleds nedmonteringen av Ågestaverket söder om Stockholm.