Vattenfalls kärnkraft hade 84 procents tillgänglighet

Vattenfalls kärnkraftverk hade i vinter, november till mars i år, en tillgänglighet på totalt 83,7 procent. Det är lägre än förra säsongen som låg på drygt 98 procent. Forsmark hade en tillgänglighet på 95 procent och Ringhals 72,3 procent.

Under fjolårets planerade översyn beslöt Ringhals att reparera reaktor 2 vilket är huvudorsaken till den totalt lägre tillgängligheten jämfört med föregående vintersäsong.

– Jag kan konstarera att den här vintersäsongen totalt sett inte blev lika bra som den förra men värt att notera är att Forsmark åter igen gör en bra säsong och Ringhals 1 och 3 nådde över 95 procent. Vår säkerhetsfilosofi medförde att vi valde att reparera Ringhals 2 innan återstart, som planeras senare i år, säger Eva Halldén, VD Forsmark och Ringhals kärnkraftverk.

Forsmark hade en mycket hög tillgänglighet, för femte året i rad, medan Ringhals fick en lägre tillgänglighet efter att ha legat högre de senaste två vintrarna.

– Vattenfall genomför det största moderniseringsprogrammet i svensk kärnkraft sedan den byggdes och vi ser trots allt att våra miljardinvesteringar ger resultat. Trenden är att vi går mot allt högre tillgänglighet igen, säger Eva Halldén.

Vattenfall ser kärnkraften som ett viktigt energislag och tillsammans med vattenkraft och vindkraft ger det Sverige en unik energimix med mycket låga koldioxidutsläpp. Kärnkraft ger stabil väderoberoende produktion till den nordiska elmarknaden vilket är viktigt för våra kunder, landets industri och Vattenfall.

Total tillgänglighet vintersäsongerna åren 2005-2015:
05-06              99,4%
06-07              86,3%
07-08              97,1%
08-09              83,6%
09-10              66,7%
10-11              95,4%
11-12              78,6%
12-13              97,1%
13-14              98,0%
14-15              83,7%

Magnus Kryssare, pressekreterare, tfn. 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...

Ringhals kärnkraftverk

Vattenfalls miljardsatsning godkänns av Strålsäkerhetsmyndigheten

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har gett kärnkraftverken Ringhals och Forsmark godkänt för de lösningar som säkrar oberoende härdkylning.

Torbjörn Wahlborg, chef för BA Generation inom Vattenfall, och Kalev Kallemets, VD för Fermi Energia, vid signering av avsiktsförklaringen

Vattenfall fördjupar samarbetet om små modulära reaktorer i Estland

Under det senaste året har Vattenfall deltagit i en förstudie med det nystartade estländska energibolaget Fermi Energia för att undersöka förutsättningarna för att bygga så kallade SMR-reakt...