Vindkraftel till 400 000 hushåll byggs i Nordsjön

Idag installerades det första av 72 torn på sitt fundament, 90 km från den danska ön Sylt. Därmed har byggandet av Sandbank vindkraftpark påbörjats. När parken tas i drift 2017 kommer den att leverera el till 400 000 hushåll.

Sandbank blir det andra projektet som Vattenfall utvecklar tillsammans med Stadtwerke Munchen (SWM). Det första, DanTysk vindkraftpark med 80 vindkraftverk, ligger i samma område som Sandbank men 20 kilometer närmare land. DanTysk, som invigdes 30 april i år, levererar nu el till ca 430 000 hushåll. Med en installerad effekt på totalt 576 MWh blir Vattenfall och SWM den största vindkraftproducenten i Tyskland.

– Sandbankprojektet är en del av vår strategi för havsbaserad vindkraft, som har som mål att ytterligare öka säljbarheten för havsbaserad teknologi. Kostnadseffektiviteten vid planering, konstruktion och drift av vindkraftverken har högsta prioritet. Genom att åstadkomma detta vill vi ytterligare främja effektiv elproduktion i Nordsjön. Därför är vi nu glada att byggandet av Sandbank startat, säger Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls vindkraftverksamhet.

Den totala investeringen i Sandbank uppgår till 1,2 miljarder euro.

Fakta Sandbank vindkraftpark
Ägare Vattenfall (51%)/ Stadtwerke München (49%)
Antal turbiner 72
Turbintyp Siemens SWT-4.0-130
Effekt per turbin 4.0 MW
Totalt installerad kapacitet 288 MW
Total produktion 1.4 terawattimmar (TWh)
Vattendjup 24–33 m
Typ av fundament Monopiles
Vindkraftparkens yta 60 km2
Avstånd från kusten 110 km (90 km från ön Sylt)
Höjd från rotorbladsspets till havsyta 158 m
Höjd från nav till havsyta 95 m
Rotordiameter 130 m
I drift 2017

Läs mer om Sandbank.

Följ oss på Instagram: #vattenfallvind

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.