Damm i Suorva

Elmarknaden just nu: Elpriset stiger inför vintern

Det torra vädret håller i sig. Det innebär att vi har fortsatt låga nivåer i de svenska vattenmagasinen, vilket påverkar elpriset. Nu börjar elpriserna för både rörliga och fasta avtal att stiga och Vattenfall rekommenderar alla att se över sina elavtal inför vintern.

– Det är fortfarande inte för sent att säkra sitt elpris inför vintern, även om priserna har börjat stiga för både rörliga och fasta elavtal de senaste veckorna, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Just nu regnar det ovanligt lite och hittills i oktober är mängden nederbörd lägre än på mycket länge. På grund av ett blockerande högtryck över Norden så fortsätter det att vara torrt. Detta får en större påverkan än om det regnar lite en annan månad eftersom vi är nu vid den tidpunkt på året då vattenmagasinen normalt sett når sin kulmen.

Fyllnadsgraden i de svenska vattenmagasinen ligger nu på 68,3 % jämfört med 81,4 % som är normalt för perioden. Förra året låg fyllnadsgraden på över 90 % vid samma tidpunkt. Dessutom har man varnat för att möjligheten att överföra el från Norge kommer att vara begränsad i vinter, vilket ökar risken för tidvis högre priser i Sverige under kalla vinterdagar.

– Den senaste tidens utveckling visar hur snabbt elpriserna kan stiga, och hur väderberoende den svenska elmarknaden är, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Vattenfall rekommenderar sina kunder att vara aktiva och se över sina elavtal.

– Allt tyder på att i vinter kommer det att vara dåligt med vatten i magasinen. Då är ett rörligt avtal sämre eftersom elpriset kan snabbt stiga. Med de längre elavtalen kan du känna dig tryggare och du försäkrar dig mot snabba väderförändringar och händelser på marknaden, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga priset på Nord Pool ligger på 33,85 öre/kWh så här långt i oktober, jämfört med 22,09 öre/kWh som var priset för oktober i elområde 3 förra året. Allt pekar på att det rörliga elpriset kommer att fortsätta stiga eftersom det torra vädret ser ut att hålla i sig de kommande veckorna.

Läs mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag

Video ”Elmarknaden just nu”
Jonas Stenbeck ”Elmarknaden just nu" (2:03)

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...