Elmarknaden just nu: Jojo-vädret reflekteras i elpriset

Mer nederbörd än enligt tidigare prognoser har förbättrat situationen för vattenkraften och kunderna. Det är inte mer vatten i magasinen men det ser bättre ut inför den kommande vårfloden. Det rörliga priset ligger fortfarande ganska högt men har i och med vädret sjunkit något de senaste veckorna.

Priserna för de kortare fastprisavtal har fallit under månaden. Främst med anledning av mildare väder i söder och mer nederbörd som säkrar vattentillgången till våren.

– Men det finns fortfarande anledning att se över sitt elavtal med tanke på att risken för höga priser i vinter kvarstår, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga medelpriset på Nord Pool så här långt i december ligger på 36,12* öre/kWh, jämfört med förra året då priset var nästan hälften så lågt, 18,18 öre/kWh i elområde 3.

– Spotpriset kan snabbt stiga, som det exempelvis gjorde den 6 december då priset plötsligt steg med 17 öre från dagen innan, för att i det här fallet sjunka tillbaka nästan lika mycket dagen därpå, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Återstarten av reaktorn Ringhals 2 i slutet av november innebär att alla Vattenfalls sju svenska reaktorer är i drift nu när energibehovet är som störst. Det har även kommit mer nederbörd än prognoserna tidigare visat och detta har förbättrat den hydrologiska balansen. Från -20 TWh till -6 TWh bara den senaste månaden vilket motsvarar den årliga elanvändningen för 1 400 000 hushåll med en elförbrukning på 10 000 kWh/år.

– Vill du slippa stressande, jojo liknande upp- och nedgångar på elbörsen och därmed också på ditt elpris så rekommenderar jag att du har ett fastprisavtal, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

*elpriset 20161219 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Läs mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag

Video ”Elmarknaden just nu” - Jonas Stenbeck (2:46)

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook:     facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:           twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenkraftverket i Porjus

Elmarknaden just nu: Ett varmt 2020 sänker Sveriges totala elkonsumtion

2020 verkar gå till historien som det varmaste året i Sverige sedan mätningarna startade. Värmen tillsammans med covid-19 och det faktum att industrin använt mindre el gör att elanvändningen...

Datacenter

Vattenfall gör det möjligt för industrin att stötta svenska energisystemet

Att sälja sin flexibla elkonsumtion är en möjlighet som Vattenfall erbjuder sina kunder sedan förra året. Nu har datacentret Boden Tech anslutit sig och är hittills Vattenfalls största partn...

En kvinna och en man med bärbara datorer i ett vardagsrum

Elmarknaden just nu: Fortsatt låga elpriser i Sverige

Under november har det i hela landet varit högre temperaturer än normalt samt mycket regn och blåst. Sammantaget skapar det ett bra utgångsläge inför vintern.