Vattenkraftverket i Vittjärv. Foto: Jennie Pettersson

Elmarknaden just nu: Risk för höga elpriser i vinter

De svenska vattenmagasinen fortsätter att visa låga nivåer. Detta i kombination med fallande kolpriser och med mer regn och snö i sikte gör att det är svårt att förutse elpriset i vinter. Vill du vara på den säkra sidan så rekommenderar Vattenfall att ha ett fast elavtal.

Det rörliga elpriset ligger fortsatt högt, även om det har sjunkit tillbaka något från de riktigt höga priser vi såg tidigare i november då elbörsens timpris vid tre tillfällen var uppe kring, och till och med över, 1 krona per kilowattimme.

– Än större anledning än tidigare att binda elpriset nu, med tanke på att priserna för de längre kontrakten har sjunkit samtidigt som risken för höga priser i vinter kvarstår, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Den främsta orsaken till prisnedgången för de längre avtalen är att kolpriset har fallit med cirka 20 % bland annat med anledning av ett ökat utbud av kol på världsmarknaden. Det rörliga medelpriset på Nord Pool så här långt i november ligger på 40,70* öre/kWh, jämfört med förra året då priset var 24,01 öre/kWh i elområde 3.

– Vi har vant oss med låga elpriser och inte haft några riktiga pristoppar sedan vintern 2010/2011. Eftersom många av kunderna har rörligt elpris kan en plötslig kall vinter, med ett högre elpris som resultat, bli en överraskning man inte räknat med, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det har regnat och snöat mer under november än föregående månad men fortfarande är fyllnadsgraden i de svenska vattenmagasinen extremt lågt. Just nu är vattenmagasinen fyllda till 57 % vilket är 26 % lägre än normalvärdet för perioden.

– För att slippa otrevliga överraskningar så rekommenderar vi alla att binda sitt elpris, för en kortare eller längre period, alla alternativ finns. Precis som du kan välja om du vill ha din el från sol, vind eller vatten, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

*elpriset 20161128 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag
Video ”Elmarknaden just nu” - Jonas Stenbeck (2:42)

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook:     facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:           twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenkraftverket i Porjus

Elmarknaden just nu: Ett varmt 2020 sänker Sveriges totala elkonsumtion

2020 verkar gå till historien som det varmaste året i Sverige sedan mätningarna startade. Värmen tillsammans med covid-19 och det faktum att industrin använt mindre el gör att elanvändningen...

Datacenter

Vattenfall gör det möjligt för industrin att stötta svenska energisystemet

Att sälja sin flexibla elkonsumtion är en möjlighet som Vattenfall erbjuder sina kunder sedan förra året. Nu har datacentret Boden Tech anslutit sig och är hittills Vattenfalls största partn...

En kvinna och en man med bärbara datorer i ett vardagsrum

Elmarknaden just nu: Fortsatt låga elpriser i Sverige

Under november har det i hela landet varit högre temperaturer än normalt samt mycket regn och blåst. Sammantaget skapar det ett bra utgångsläge inför vintern.