Finansdirektör och vice vd Ingrid Bonde har valt att avsluta sin tjänst på Vattenfall

Ingrid Bonde anställdes på Vattenfall i maj 2012 efter ett år som styrelseledamot. Under hennes tid har såväl bolaget som branschen gått igenom en dramatisk omställning samtidigt som Vattenfalls strategiska anpassning mot förnyelsebara energislag har fortsatt.

– Efter fem fantastiska år är det dags att gå vidare. Det är en bra tidpunkt för mig att gå vidare eftersom flera av de frågor som jag har varit engagerad i nu är på väg att landa. Det är därför dags för mig att fundera över vad jag vill göra, och jag hoppas och tror, att nästa utmaning blir lika spännande som den jag lämnar bakom mig om sex månader, säger Ingrid Bonde.

Vattenfalls VD och koncernchef Magnus Hall beklagar Ingrid Bondes beslut, men har förståelse för hennes önskan att gå vidare.

– Jag vill uttrycka min stora uppskattning och tacksamhet till Ingrid för hennes värdefulla insatser under en för Vattenfall och energisektorn mycket påfrestande tid, säger Magnus Hall.

Ingrid Bonde har sex månaders uppsägningstid och kvarstår i sin roll under uppsägningstiden. En rekryteringsprocess för hennes efterträdare kommer nu att inledas.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Anna-Karin Stenberg

Anna-Karin Stenberg ny chef för Vattenfalls affärsområde Markets

Anna-Karin Stenberg har utsetts till ny Senior Vice President och chef för affärsområdet Markets samt medlem i Vattenfalls koncernledning från och med den 1 januari 2021.

Anja Alemdar

Anja Alemdar ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs i Sverige

Anja Alemdar har anställts som ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs (PRA) i Sverige.

Kerstin Ahlfont, Christian Barthélémy och Ulrika Jardfelt

Utnämningar till Vattenfalls koncernledning

Tre nya medlemmar av Vattenfalls koncernledning har utsetts. Vattenfalls HR-direktör Kerstin Ahlfont utses till ny finansdirektör. Christian Barthélémy blir ny HR-direktör och Ulrika Jardfel...