Finansdirektör och vice vd Ingrid Bonde har valt att avsluta sin tjänst på Vattenfall

Ingrid Bonde anställdes på Vattenfall i maj 2012 efter ett år som styrelseledamot. Under hennes tid har såväl bolaget som branschen gått igenom en dramatisk omställning samtidigt som Vattenfalls strategiska anpassning mot förnyelsebara energislag har fortsatt.

– Efter fem fantastiska år är det dags att gå vidare. Det är en bra tidpunkt för mig att gå vidare eftersom flera av de frågor som jag har varit engagerad i nu är på väg att landa. Det är därför dags för mig att fundera över vad jag vill göra, och jag hoppas och tror, att nästa utmaning blir lika spännande som den jag lämnar bakom mig om sex månader, säger Ingrid Bonde.

Vattenfalls VD och koncernchef Magnus Hall beklagar Ingrid Bondes beslut, men har förståelse för hennes önskan att gå vidare.

– Jag vill uttrycka min stora uppskattning och tacksamhet till Ingrid för hennes värdefulla insatser under en för Vattenfall och energisektorn mycket påfrestande tid, säger Magnus Hall.

Ingrid Bonde har sex månaders uppsägningstid och kvarstår i sin roll under uppsägningstiden. En rekryteringsprocess för hennes efterträdare kommer nu att inledas.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Anna Borg

Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.

Vattenfalls huvudkontor i Solna

Ny vd och koncernchef för Vattenfall

Den 10 september presenteras ny vd och koncernchef för Vattenfall av styrelseordförande Lars G Nordström.