Finansdirektör och vice vd Ingrid Bonde har valt att avsluta sin tjänst på Vattenfall

Ingrid Bonde anställdes på Vattenfall i maj 2012 efter ett år som styrelseledamot. Under hennes tid har såväl bolaget som branschen gått igenom en dramatisk omställning samtidigt som Vattenfalls strategiska anpassning mot förnyelsebara energislag har fortsatt.

– Efter fem fantastiska år är det dags att gå vidare. Det är en bra tidpunkt för mig att gå vidare eftersom flera av de frågor som jag har varit engagerad i nu är på väg att landa. Det är därför dags för mig att fundera över vad jag vill göra, och jag hoppas och tror, att nästa utmaning blir lika spännande som den jag lämnar bakom mig om sex månader, säger Ingrid Bonde.

Vattenfalls VD och koncernchef Magnus Hall beklagar Ingrid Bondes beslut, men har förståelse för hennes önskan att gå vidare.

– Jag vill uttrycka min stora uppskattning och tacksamhet till Ingrid för hennes värdefulla insatser under en för Vattenfall och energisektorn mycket påfrestande tid, säger Magnus Hall.

Ingrid Bonde har sex månaders uppsägningstid och kvarstår i sin roll under uppsägningstiden. En rekryteringsprocess för hennes efterträdare kommer nu att inledas.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Vattenfalls vd Anna Borg

Vattenfalls vd Anna Borg: ”Jag försöker vara den chef jag själv skulle vilja ha”

Anna Borg tillträdde en av Sveriges viktigaste vd poster den 1 november 2020. Nu berättar hon om sina drömmar och misstag och om sin syn på ledarskap och karriär.

Vattenfalls vd Anna Borg. Foto: Rebecka Rynefelt
Rebecka Rynefelt

Anna Borg en av Sveriges mäktigaste kvinnor enligt Di

På Dagens industris lista över landets mäktigaste näringslivskvinnor kommer Vattenfalls vd Anna Borg på plats åtta.