Ja i Folketinget till kustnära vindkraft

En majoritet av det danska Folketinget meddelade i dag att de godkänner så kallade kustnära* vindkraftparker, (Danish Near Shore, DNS). Det innebär att Vattenfall kan gå vidare med sina planer att utveckla 350 MW-projektet utanför Danmarks västkust.

Den 12 september meddelade danska myndigheter att Vattenfall vunnit budgivningen om att utveckla och bygga två områden utanför Jyllands västkust. Det vinnande budet var 0,63 SEK per kWh.

– Vi är mycket glada över att majoriteten i Folketinget nu har bekräftat att vi kan börja bygga de kustnära vindkraftparkerna. Detta innebär att Vattenfall ytterligare stärker sin ställning som ledande vindkraftproducent i Danmark. Samtidigt innebär det billigare förnybar el till det danska folket och en snabbare väg mot ett Danmark som är oberoende av fossila bränslen, säger Magnus Hall, vd och koncernchef på Vattenfall.

Sedan budgivningsresultatet offentliggjordes i september har en politisk debatt pågått i Danmark gällande om de kustnära projekten ska tillåtas eller inte. Synpunkter på att vindkraftparker så nära land skulle störa horisontlinjen för mycket har varit ett av argumenten mot kustnära projekt. Dagens besked från det danska Folketinget innebär att denna typ av vindkraftparker nu tillåts.

För Vattenfall blir nästa steg att upphandling av huvudkomponenter och tjänster (vindkraftverk, fundament och kablar samt avtal med installationsfartyg) sätter igång så att byggfasen kan påbörjas enligt plan 2019. Den första elen ska levereras 2020.

Pressmeddelande Danish Near Shore

*Kustnära projekt är havsbaserad vindkraft som byggs upp till ca 10 kilometer från kusten. Som jämförelse är Vattenfalls vindkraftpark Horns Rev 3, som nu håller på att byggas, beläget 12 kilometer från kusten.

Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall AB, 070-59 77 338

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook:   facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:         twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskt, statligt ägt energiföretag med mer än 20 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall stödjer omställningen till ett förnybart energisystem och har som mål att vara ledande inom hållbar produktion och därigenom trygga en tillförlitlig och kostnadseffektiv energiförsörjning.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.

Illustration av vindkraftpark

Samrådsstart för ny vindkraftspark utanför Hallandskusten

Vattenfall planerar att bygga en ny vindkraftspark 25 kilometer utanför Falkenberg. Upp till ett 80-tal verk ska kunna producera el motsvarande det årliga behovet av förnybar hushållsel för ...

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftpark i Västerbotten

Halvtid i bygget av Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftspark i Västerbotten tar byggpaus för vintern.