Vattenfall utser Anna Borg till ny chef för affärsområdet Markets

Anna Borg, för närvarande Norden-chef för Klarna, har utsetts till ny chef för Vattenfalls affärsområde Markets och ledamot av Vattenfalls koncernledning. Anna Borg kommer att  rapportera direkt till koncernchefen Magnus Hall och tillträder sin befattning den 1 april 2017.

Anna Borg har de senaste två åren varit Norden-chef för Klarna, en ledande aktör inom betallösningar och tjänster för e-handel i Europa. Dessförinnan arbetade Anna Borg 18 år på Vattenfall, där hon har haft ett antal chefsbefattningar, bland annat för affärsutvecklingen av marknads- och tradingverksamheten.

Närmast var Anna Borg försäljningschef för Vattenfall i Norden, med ansvar för el- och värmeförsäljning, samt försäljning av energirelaterade produkter och tjänster till alla skandinaviska kunder (B2C, B2B och energiintensiva industrier).

– Jag är mycket nöjd med att ha rekryterat Anna Borg tillbaka till Vattenfall. Hennes erfarenhet från Klarna och gedigna bakgrund från flera ledande positioner inom en rad olika verksamheter blir ett värdefullt tillskott till Vattenfall. Hon är dessutom en mycket respekterad och uppskattad chef, som uppfyller kraven på synlighet, tydlighet och mod som vi ställer på våra ledande befattningshavare, säger Vattenfalls koncernchef Magnus Hall.

– Jag ser verkligen fram emot att börja på Vattenfall och att få bidra till Vattenfalls omställning. Kundfokus och distribuerade lösningar kommer att vara avgörande för att skapa affärsmodeller som är lämpade för en mer decentraliserad marknad för fossilfri energi. Markets har en mycket viktig värdeskapande roll för Vattenfall, både när det gäller den egna verksamheten och förmågan att skapa möjligheter för andra affärsområden, säger Anna Borg.

Anna Borg har en masterutbildning i statsvetenskap och ekonomi från Uppsala universitet.

Hon ersätter Stefan Dohler som utsetts till Vattenfalls finanschef.

Niek den Hollander, chef för Vattenfalls tradingverksamhet, blir tillförordnad chef för affärsområdet Markets från den 1 december till den 1 april 2017.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

För mer information, kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Anna Borg

Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.

Vattenfalls huvudkontor i Solna

Ny vd och koncernchef för Vattenfall

Den 10 september presenteras ny vd och koncernchef för Vattenfall av styrelseordförande Lars G Nordström.