Vattenfalls mål mot den tyska staten vid internationella skiljedomstolen: Förhandlingen inleds på måndag och direktsänds på internet

Förhandlingen i Vattenfalls mål mot den tyska staten inleds vid den internationella skiljedomstolen i Washington, ICSID, (International Centre for Settlement of Investment Disputes) på måndag klockan 10.00 (lokal tid).

Det går att följa förhandlingen på video via den här länken.

Förhandlingen avslutas fredagen den 21 oktober. Under helgen (15–16 oktober) pågår inga förhandlingar.

Vattenfall välkomnar skiljedomstolens beslut att hålla förhandlingen öppen och offentlig.

– Vi är övertygade om att detta kommer bidra till en ökad förståelse för tvisten tack vare direktsändningarna, säger Vattenfalls chefsjurist Anne Gynnerstedt. Hon understryker att Vattenfall absolut inte ifrågasätter det politiska och samhälleliga beslutet att avveckla kärnkraften i Tyskland.

– Vi har dock hela tiden insisterat på att få en rättvis kompensation för den ekonomiska förlust som detta beslut medför, säger Anne Gynnerstedt.

Vattenfalls begäran om skiljedom registrerades hos ICSID 31 maj 2012, och ett beslut väntas inte förrän tidigast 2017.

Förhandlingarna genomförs på engelska, och kan följas i både Sverige och Tyskland från och med måndag klockan 20.30 (lokal tid). Anledningarna till att sändningarna startar så sent beror dels på tidsskillnaden (sex timmar) och dels på att båda parterna kommit överens om en buffert på fyra timmar. Övriga förhandlingsdagar börjar sändningarna ungefär klockan 19.00.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfall
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...

Ringhals kärnkraftverk

Vattenfalls miljardsatsning godkänns av Strålsäkerhetsmyndigheten

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har gett kärnkraftverken Ringhals och Forsmark godkänt för de lösningar som säkrar oberoende härdkylning.

Torbjörn Wahlborg, chef för BA Generation inom Vattenfall, och Kalev Kallemets, VD för Fermi Energia, vid signering av avsiktsförklaringen

Vattenfall fördjupar samarbetet om små modulära reaktorer i Estland

Under det senaste året har Vattenfall deltagit i en förstudie med det nystartade estländska energibolaget Fermi Energia för att undersöka förutsättningarna för att bygga så kallade SMR-reakt...