Viktigt steg för enorm vindkraftpark i England

Vattenfall inleder projekteringen av två vindkraftparker i östra Nordsjön, 47 kilometer utanför Norfolks kust i England.

Det första projektet, Norfolk Vanguard, påbörjas 2016 och blir Vattenfalls hittills största vindkraftprojekt. Det andra projektet, Norfolk Boreas, följer ett år senare. Tillsammans får de två projekten en installerad effekt på hela 3,6 GW (1,8+1,8), tillräckligt för att förse 2,6 miljoner brittiska hushåll med el.

– Vi är mycket nöjda med att vi har fått klartecken att utveckla denna norra del av det stora East Anglia-området. Det innebär ett betydande tillskott av el till Storbritannien och det innebär också att Vattenfall kan fortsätt sin expansiva satsning mot förnybar energiproduktion, säger Gunnar Groebler, chef för Vattenfall Vind.

Norfolk Vanguard bidrar till Vattenfalls ambition att öka kapaciteten i vindkraft i norra Europa till sju GW till år 2025. Tillståndsansökan för Norfolk Vanguard kommer att lämnas in sommaren 2018 men först 2020 kan antalet vindkraftverk och storlek på turbinerna fastställas.

Bakgrund
Vattenfall samarbetar sedan 2010 med ScottishPower Renewables om att utveckla vindkraft i East Anglia-området. Norfolk Vanguard och Norfolk Boreas projekteras dock av Vattenfall ensamt.
Norfolk Vanguard kommer att bli en av Storbritanniens största havsbaserade vindkraftparker. Den största i dag är London Array utanför Kent, med 175 kraftverk och 630 MW installerad effekt. Vattenfalls största havsbaserade vindkraftpark i dag är Thanet, UK, på 300 MW. Horns Rev 3 (400 MW), som byggs utanför Danmarks kust och börjar leverera el 2017.

För mer information kontakta:

Peter Stedt, pressekreterare Vattenfall AB: 070-59 77 338

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.

Illustration av vindkraftpark

Samrådsstart för ny vindkraftspark utanför Hallandskusten

Vattenfall planerar att bygga en ny vindkraftspark 25 kilometer utanför Falkenberg. Upp till ett 80-tal verk ska kunna producera el motsvarande det årliga behovet av förnybar hushållsel för ...

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftpark i Västerbotten

Halvtid i bygget av Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftspark i Västerbotten tar byggpaus för vintern.