Elmarknaden just nu: Elpriset på relativt hög nivå

Det är mycket som påverkar elpriset. Stark efterfrågan på kol ute i världen är en parameter, vädret en annan. Just nu är det rörliga elpriset 25 procent högre än under september förra året och blir det en ovanligt torr oktober kan priset stiga ännu mer.

Det rörliga priset fortsätter att ligga på relativt höga nivåer med anledning av begränsningar i överföringen av el från Norge och pågående kärnkraftsrevisioner. I mitten av oktober beräknas kärnkraften vara tillbaka i fullt bruk och vi har en normal vattennivå i magasinen. Men blir det ovanligt lite nederbörd kommer det att påverka elpriset uppåt.

– Oktober kan få stor påverkan på elpriserna. Normalt är det den månad med mest nederbörd men blir det en torr oktober kan det leda till högre elpriser i vinter, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

Så här långt i september ligger medelpriset på elbörsen Nord Pool för elområde 3, på 35 öre/kWh, vilket är cirka 25 procent högre än samma tid förra året då medelpriset var 28 öre/kWh.

Ute i världen ser vi stigande priser på kol, framförallt i Kina, vilket drar upp priserna för de längre elavtalen även i Sverige.

Det finns olika tänkbara scenarion som kan styra priset både upp och ner och marknaden har varit ganska volatil. Just nu tyder mycket på att priserna är på väg uppåt.

– Man får väga trygghet mot risk. Är du orolig ska du binda ditt elpris och det är ett bra läge nu när trenden är att priserna stiger, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

*elpriset 20170927 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat

Om elmarknaden just nu - företag
Video: Jonas Stenbeck om elpriset
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070-611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenkraftverket i Porjus

Elmarknaden just nu: Ett varmt 2020 sänker Sveriges totala elkonsumtion

2020 verkar gå till historien som det varmaste året i Sverige sedan mätningarna startade. Värmen tillsammans med covid-19 och det faktum att industrin använt mindre el gör att elanvändningen...

Datacenter

Vattenfall gör det möjligt för industrin att stötta svenska energisystemet

Att sälja sin flexibla elkonsumtion är en möjlighet som Vattenfall erbjuder sina kunder sedan förra året. Nu har datacentret Boden Tech anslutit sig och är hittills Vattenfalls största partn...

En kvinna och en man med bärbara datorer i ett vardagsrum

Elmarknaden just nu: Fortsatt låga elpriser i Sverige

Under november har det i hela landet varit högre temperaturer än normalt samt mycket regn och blåst. Sammantaget skapar det ett bra utgångsläge inför vintern.