Elmarknaden just nu: Elpriset på relativt hög nivå

Det är mycket som påverkar elpriset. Stark efterfrågan på kol ute i världen är en parameter, vädret en annan. Just nu är det rörliga elpriset 25 procent högre än under september förra året och blir det en ovanligt torr oktober kan priset stiga ännu mer.

Det rörliga priset fortsätter att ligga på relativt höga nivåer med anledning av begränsningar i överföringen av el från Norge och pågående kärnkraftsrevisioner. I mitten av oktober beräknas kärnkraften vara tillbaka i fullt bruk och vi har en normal vattennivå i magasinen. Men blir det ovanligt lite nederbörd kommer det att påverka elpriset uppåt.

– Oktober kan få stor påverkan på elpriserna. Normalt är det den månad med mest nederbörd men blir det en torr oktober kan det leda till högre elpriser i vinter, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

Så här långt i september ligger medelpriset på elbörsen Nord Pool för elområde 3, på 35 öre/kWh, vilket är cirka 25 procent högre än samma tid förra året då medelpriset var 28 öre/kWh.

Ute i världen ser vi stigande priser på kol, framförallt i Kina, vilket drar upp priserna för de längre elavtalen även i Sverige.

Det finns olika tänkbara scenarion som kan styra priset både upp och ner och marknaden har varit ganska volatil. Just nu tyder mycket på att priserna är på väg uppåt.

– Man får väga trygghet mot risk. Är du orolig ska du binda ditt elpris och det är ett bra läge nu när trenden är att priserna stiger, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

*elpriset 20170927 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat

Om elmarknaden just nu - företag
Video: Jonas Stenbeck om elpriset
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070-611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...