Elmarknaden just nu: Fortsatt låga spotpriser i sommar

En sval vår har försenat vårfloden men tack vare högre temperaturer är tillrinningen till vattenmagasinen i gång. Det rörliga elpriset har sjunkit något jämfört med de senaste månaderna. Det som främst påverkar elpriset just nu är variationer i vinden och senare kärnkraftsrevisioner.

Fastprisavtalen ligger kvar ungefär på samma nivåer som de senaste månaderna medan det rörliga elpriset har sjunkit något. Nord Pools medelpris för juni i elområde 3 ligger på 25,81 öre/kWh. Det är 6 öre lägre än priset för juni förra året.

– Vi ser prognoser på låga spotpriser just nu för juli, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

Tillrinningen till vattenmagasinen i norra Sverige har under juni tagit fart och börjat fyllas på rejält inför kommande höst och vinter. Även kärnkraftsrevisionerna ligger senare än vanligt, de flesta kommer inte förrän i september vilket innebär att det även här är en stabil elproduktion i sommar. Det som kan påverka det rörliga elpriset på kort sikt är hur mycket det blåser.

Utökad överföringskapacitet av el från Danmark till Tyskland kan komma att påverka elpriset uppåt efter sommaren då de nordiska producenterna får utökad möjlighet att exportera.

– När det är sommar vill du nog inte fundera på hösten men jag skulle rekommendera att vid månadsskiftet juli/augusti ta en titt på ditt elavtal. Det är flera saker som påverkar ditt elpris. Vi kan till exempel se att den svenska kronan har försvagats mot Euron och det kan påverka de svenska elpriserna uppåt, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning.

Almedalen
Vill du prata mer om elpriset, om kundbehov och digitalisering? Måndagen den 3 juli är du välkommen till Energihuset på Mellangatan 9, i Visby. Klockan 13.00 -14.30 kommer bland annat Jonas Stenbeck, chef för Vattenfall Försäljning, Charlotte Brogren, generaldirektör, Vinnova och Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsminister (MP) diskutera digitala möjligheter. Hela programmet: Vattenfall Almedalen 2017

*elpriset 20170628 – se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Om elmarknaden just nu - privat
Om elmarknaden just nu - företag
Video: Jonas Stenbeck om elpriset

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls
pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Kraftledningar i Laxede

Elmarknaden just nu: Påsklovet bjuder på aprilväder

Efter påskhelgen sjönk temperaturerna på nytt i hela landet. Det i kombination med mindre vindkraft gör att elpriserna stigit något. Som alltid är vädret ombytligt under april, våren kan gör...

Laxede vattenkraftverk

Vattenfall och Borealis tecknar långsiktigt energiköpsavtal i Sverige

Vattenfall och Borealis, en av världens ledande leverantörer av avancerade polyetenplast- och baskemikalielösningar, har tecknat sitt första långsiktiga energiköpsavtal (Power Purchase Agree...

Vindkraftverk i Vattenfalls park Stor-Rotliden

Elmarknaden just nu: Våren inleds med lägre elpriser

Mycket blåst, milt väder och minskad elkonsumtion bidrog till en halvering av elpriset i februari jämfört med i januari. Mars inleds med god tillgång på energi i hela landet.