Elmarknaden just nu: Kall vinter kan ge höga elpriser

Det är många faktorer som påverkar elpriset, allt från vädret till råvarupriser och valutor. Under vintern är temperaturen dock den faktor som påverkar priset mest. En kall vinter kan med andra ord få stor inverkan på elpriset. – Om vintern blir mild eller kall är oftast det som är mest avgörande för hur priserna blir, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall försäljning.

Bortsett från väderprognosen ser det lugnt ut på elmarknaden just nu. Under november har spotpriserna stabiliserats, mycket tack vare att kärnkraften är tillbaka i full kapacitet efter årets revisioner. Priserna har legat på en jämn nivå över nästan hela landet. Undantaget är södra Sverige, som påverkas mer av det högre elpriset i framförallt Danmark och Tyskland.

I Sverige låg snittpriset i elområde 1, 2 och 3 på 31,04 öre/kWh och i elområde 4 (södra Sverige) på 33,69 öre/kWh i november.

Situationen i vattenkraften är god för tillfället, främst tack vare rikligt med nederbörd i oktober.

– Oktober är normalt årets regnigaste månad och i år var det extra regnigt med 30 procent mer nederbörd än vanligt, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall försäljning.

Förutsättningarna finns alltså för stabila elpriser i vinter. Men Vattenfall tror ändå på fortsatt stigande priser, framförallt om det blir kallare samt att efterfrågan på kol i Europa påverkar även elpriserna i Sverige.

– Just nu ser det relativt stabilt ut när det gäller det rörliga elpriset, men den som inte vill oroa sig för högre elpriser i vinter kan det vara läge att binda sitt elpris, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris
Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu
Video: Jonas Stenbeck om elpriset
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070-611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Bra förutsättningar för stabilt elpris

Elprisgapet mellan norra och södra Sverige minskar. Högre kapacitet inom kärnkraften, lättade överföringsbegränsningar, samtidigt som norra Sverige har fortsatt god tillgång på vatten- och v...

Två Vattenfallmedarbetare vid vattenkraftverket i Boden

Elmarknaden just nu: Stor prisskillnad mellan elområdena

Det är stora skillnader på elpriserna mellan norra och södra Sverige. Det beror framförallt på en lägre tillgång av kärnkraft, vindkraft och fortsatta överföringsbegränsningar av vattenkraft...

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var femte uppger att de har ett fossilfritt elavtal idag.