Elmarknaden just nu: Nya året inleds med stabila elpriser

Tack vare ovanligt stora mängder regn under delar av hösten ser läget på elmarknaden stabilt ut inför vintern och det nya året. Men blir det en plötslig kallfront kan elpriset hastigt förändras.

Under tidig höst steg elpriset på grund av hög efterfrågan på kol i Europa samt årliga revisioner i kärnkraften. September var en ganska torr månad men i oktober och november kom det mycket mer nederbörd än normalt. Bara under oktober regnade det 30 procent mer än vanligt. Så den hydrologiska balansen stärktes rejält och vattenmagasin blev välfyllda.

Detta tillsammans med att kärnkraften är tillbaka i full drift innebär att det rörliga elpriset nu fallit tillbaka till sommarens nivåer. Det rörliga elpriset ligger på 32,75 öre/kwh i elområde 3 (Södra Mellansverige) och det är ungefär samma nivå som i december förra året (33,14). I augusti var spotpriset 33,56 öre/kwh i elområde 3.

Efterfrågan på kol är fortsatt hög i Europa, vilket påverkar elpriset även i Sverige. Just nu finns det mycket som pekar på att det inte ska bli högre elpris än förra vintern, främst tack vare den goda situationen i vattenkraften. Detta avgörs till stor del av hur kall vintern blir och först framåt årsskiftet blir det tydligare hur vintern kommer att bli.

– Baserat på att vi ser relativt stabila priser i vinter så kan du ligga kvar på rörligt elpris men är du orolig för att priset ska gå upp och ner och hellre vill ha kontroll kan det vara läge att binda elpriset. Det viktigaste är att du tar ett aktivt beslut, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070-611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:
press@vattenfall.com
facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...