Finansdirektör Stefan Dohler lämnar Vattenfall för att bli VD i tyska EWE AG

Stefan Dohler anställdes på Vattenfall 1998 och har varit koncernens finansdirektör sedan december 2016. Dessförinnan hade han flera ledningspositioner på företaget. Stefan Dohler kommer att tillträda som VD i tyska EWE AG, ett av de största regionala energibolagen i Tyskland.

– Det är med blandade känslor som jag beslutat mig för att lämna Vattenfall efter nästan 20 år i företaget. Vattenfall har format mitt yrkesverksamma liv och gett mig möjlighet att hela tiden utvecklas. Mest av allt har jag uppskattat alla fantastiska kollegor, säger Stefan Dohler.

Vattenfalls VD och koncernchef Magnus Hall beklagar Stefan Dohlers beslut, men gratulerar honom till hans nya jobb.

– Vi är mycket tacksamma för Stefans värdefulla bidrag till Vattenfalls utveckling och önskar honom all lycka på hans nya jobb, säger Magnus Hall, och tillägger, vi fortsätter med vår strävan att hjälpa våra kunder att leva än mer klimatsmart med nya energilösningar och en stark position i våra stora marknader Nederländerna, Sverige och Tyskland är avgörande för att lyckas.

Stefan Dohler fortsätter för närvarande i sin nuvarande roll för att säkerställa en smidig övergång för alla sina ansvarsområden. En rekryteringsprocess för hans efterträdare kommer nu att inledas.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:         twitter.com/Vattenfall_Se

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Anna Borg

Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.

Vattenfalls huvudkontor i Solna

Ny vd och koncernchef för Vattenfall

Den 10 september presenteras ny vd och koncernchef för Vattenfall av styrelseordförande Lars G Nordström.