Försäljning av förnybar el till affärskunder i Storbritannien

Vattenfall börjar sälja förnybar el till brittiska affärskunder. Den förnybara elproduktionen kommer att hjälpa företag med hög efterfrågan att minska sitt klimatfotavtryck. Försäljningen beräknas starta i början av maj.

– Vattenfall erbjuder en ny förnybar elprodukt till stora elanvändare i Storbritannien. Det här är första gången som Vattenfall ger företagskunder ett erbjudande i Storbritannien. Vi har möjlighet att göra detta tack vare de investeringar vi har gjort i brittisk vindkraftskapacitet sedan 2008. Vår förnybara elprodukt kommer att hjälpa våra framtida företagskunder att nå sina hållbarhetsmål, säger Anna Borg, chef för affärsområdet Markets på Vattenfall.

Vattenfall började göra betydande investeringar i elbranschen i Storbritannien år 2008 efter att man hade köpt tre vindkraftsverksamheter. Efter starten med 90 MW 2008 har Vattenfall investerat närmare 3 miljarder GBP i Storbritannien och kommer från och med 2018 att driva en installerad vindkraftskapacitet på över 1 gigawatt (GW), vilket motsvarar den årliga elförbrukningen för över 650 000 brittiska hushåll*.

*Baserat på en genomsnittlig hushållsfärbrukning i UK på 4 000 kWh per år.

Läs mer om Vattenfalls förrnyara elproduktion i Storbritannien

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Conaptos datacenter i Sollentuna

Vattenfall och Conapto: Nytt fossilfritt elavtal och eltransparens med 24/7 Matchning

Ett nytt fossilfritt elavtal har tecknats mellan Vattenfall och Conapto, som har två datacenter i Stockholm.

Vattenfalls vindkraftspark Stor-Rotliden

Förnybar energi från Vattenfall dygnet runt till Microsofts svenska datacenter

Vattenfall och Microsoft Sverige lanserade ”24/7 Matching solution” som ett pilotprojekt förra året. Lösningen kommer nu att användas i Microsofts tre nya datahallar i Sverige.

Abstract bild Kajaani Datacenter - Illustration: lumi-supercomputer.eu
Illustration: lumi-supercomputer.eu

Vattenfalls vattenkraft driver finsk superdator

LUMI, en av världens mest avancerade superdatorer, ska installeras på CSC:s datacenter i Kajaani, Finland. Detta är en del i ett europeiskt initiativ och LUMI, som är en av världens snabbas...