Mycket hög tillgänglighet för kärnkraften i vinter

Vattenfalls kärnkraftverk i Ringhals och Forsmark hade en mycket hög tillgänglighet under vintersäsongen. Från november till mars låg den på 94,6 procent och under den kallaste tiden, januari till mars, låg den på höga 98,2 procent.

Vattenfalls sju kärnkraftverk i Forsmark och Ringhals producerade för fullt under kalla januari till mars. Under ett i princip störningsfritt första kvartal hamnade tillgängligheten, vad reaktorerna har producerat jämfört med deras teoretiska maxkapacitet, på totalt 98,2 procent. För vintersäsongen som helhet, första november 2016 till sista mars i år, var tillgängligheten 94,6 procent.

– Kärnkraften levererar en mycket hög tillgänglighet när den behövs som bäst och den står sig väl i en internationell jämförelse. Det visar på att vår planering, personalens målmedvetna arbete och modernisering av kärnkraften sedan början av 2000-talet ger resultat, säger Torbjörn Wahlborg, chef Vattenfall produktion.

Ringhals kärnkraftverk levererade en tillgänglighet på 98 procent under vintersäsongen. Under kalla perioden januari till mars låg den på 99,9 procent. Forsmark kärnkraftverk hade en tillgänglighet på 93,1 procent under säsongen och under första kvartalet låg den på 96 procent. Vattenfalls kärnkraft stod för 38 procent av elproduktionen i Sverige under första kvartalet.

Vattenfalls kärnkraft är ett viktigt energislag som bidrar till Sveriges unika energimix med mycket låga koldioxidutsläpp. Kärnkraft ger stabil väderoberoende produktion till den nordiska elmarknaden vilket är viktigt för våra kunder, landets industri och Vattenfall.

Magnus Kryssare, pressekreterare, tfn. 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.

Robotar kontrollerar reaktortanken i Ringhals 4

Tre robotar har noga undersökt reaktortanken på Ringhals 4 med virvelströmsmätning och ultraljud. Analyserna av mätvärdena visar att reaktortanken är lika robust som den var vid den senaste ...

Reaktorhallen
Fredrik Ekenborg

Nu monteras Ågestaverket ner

Inom några veckor inleds nedmonteringen av Ågestaverket söder om Stockholm.