Ungdomar ger sin vision om en smart vattenhantering

Vattenfall, Vattenhallen och Förbundet Unga Forskare bjuder in till bevakning av Gnistans Visionsdag i Lund tisdagen den 21 mars. Åttondeklassare från Weiselgrensskolan, Helsingborg, Emiliaskolan i Höör, Freinetskolan, Lund och Hjärupslundsskolan i Hjärup har under sex veckor jobbat med utmaningen; ”Designa er energismarta framtid. Tema: Smart vattenhantering”.
Nu ska de presentera sina resultat.

Välkommen till Visionsdagen, tisdagen den 21 mars i Vattenhallen i Lund. Visionsdagen pågår mellan kl. 10.00 –14.45. Kom och träffa eleverna och prata om deras idéer och få reda på hur de funderat kring sina bidrag. En jury bedömer och utvärderar bidragen och kl. 14.15 utses en vinnande grupp. Utöver att vinnarna kommer att ställa ut i Vattenfalls lokaler så vinner de en resa till Stockholm i slutet av augusti och deltar på World Water Week.

Program Visionsdagen
10:00 Mässan öppnar, grupperna presenterar sina idéer för juryn
12:00 LUNCH
12:45 Mässan öppen för att höra mer om projekten
14:15 Prisutdelning
14:45 Avslut

Juryn består av representanter från Vattenfall, Unga Forskare och Lunds Universitet.

Gnistan är ett samarbete mellan Vattenfall, Svenska Science Centers och Förbundet Unga Forskare med syfte att stimulera ungdomarnas intresse för naturvetenskap och teknik. Projektet Gnistan startade hösten 2013 och hittills har mer än 50 skolor deltagit. Läs mer om Gnistan.

Mer om våra samarbetspartners: Förbundet Unga Forskare, Svenska Science Centers, Vattenhallen Science Center

Kontakt om ni önskar besöka Visionsdagen i Lund:
Heidi Stenström, pressekreterare, Vattenfall, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Carmen Wargborn, ansvarig Gnistan-projektet, Vattenfall, 076 105 30 80

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Skiss över HYBRIT:s bergrumslager för vätgas

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall bygger unik pilot för storskalig vätgaslagring för en kvarts miljard i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall påbörjar bygget av ett bergrumslager för fossilfri vätgas i pilotskala i anslutning till HYBRIT:s pilotanläggning för direktreduktion i Luleå.

Ett barn som åker skateboard i en ramp

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020: ”Framsteg för klimatet – det händer här och nu”

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020 är nu publicerad. Rapporten beskriver ett år med en ökad takt i energiomställningen trots ett tufft och exceptionellt marknadsläge.

Väddnätfjäril

Vattenfall deltar i initiativ för att skydda och stärka naturen på vetenskaplig grund

Vattenfall ser ett behov av att vetenskapligt förankrade metoder tas fram för att skydda och stärka naturen.