Ungdomar ger sin vision om en smart vattenhantering

Vattenfall, Vattenhallen och Förbundet Unga Forskare bjuder in till bevakning av Gnistans Visionsdag i Lund tisdagen den 21 mars. Åttondeklassare från Weiselgrensskolan, Helsingborg, Emiliaskolan i Höör, Freinetskolan, Lund och Hjärupslundsskolan i Hjärup har under sex veckor jobbat med utmaningen; ”Designa er energismarta framtid. Tema: Smart vattenhantering”.
Nu ska de presentera sina resultat.

Välkommen till Visionsdagen, tisdagen den 21 mars i Vattenhallen i Lund. Visionsdagen pågår mellan kl. 10.00 –14.45. Kom och träffa eleverna och prata om deras idéer och få reda på hur de funderat kring sina bidrag. En jury bedömer och utvärderar bidragen och kl. 14.15 utses en vinnande grupp. Utöver att vinnarna kommer att ställa ut i Vattenfalls lokaler så vinner de en resa till Stockholm i slutet av augusti och deltar på World Water Week.

Program Visionsdagen
10:00 Mässan öppnar, grupperna presenterar sina idéer för juryn
12:00 LUNCH
12:45 Mässan öppen för att höra mer om projekten
14:15 Prisutdelning
14:45 Avslut

Juryn består av representanter från Vattenfall, Unga Forskare och Lunds Universitet.

Gnistan är ett samarbete mellan Vattenfall, Svenska Science Centers och Förbundet Unga Forskare med syfte att stimulera ungdomarnas intresse för naturvetenskap och teknik. Projektet Gnistan startade hösten 2013 och hittills har mer än 50 skolor deltagit. Läs mer om Gnistan.

Mer om våra samarbetspartners: Förbundet Unga Forskare, Svenska Science Centers, Vattenhallen Science Center

Kontakt om ni önskar besöka Visionsdagen i Lund:
Heidi Stenström, pressekreterare, Vattenfall, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Carmen Wargborn, ansvarig Gnistan-projektet, Vattenfall, 076 105 30 80

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

En av Vattenfalls anläggningar i Uppsala

Vattenfall och Aker Carbon Capture i samarbete för negativa koldioxidutsläpp i bio-CCS-projekt

Vattenfall har tecknat ett samförståndsavtal med norska Aker Carbon Capture för att påskynda utvärderingen av framtida anläggningar för koldioxidavskiljning i Sverige och norra Europa.

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott.

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.