Ungdomar ger sin vision om en smart vattenhantering

Vattenfall, Vattenhallen och Förbundet Unga Forskare bjuder in till bevakning av Gnistans Visionsdag i Lund tisdagen den 21 mars. Åttondeklassare från Weiselgrensskolan, Helsingborg, Emiliaskolan i Höör, Freinetskolan, Lund och Hjärupslundsskolan i Hjärup har under sex veckor jobbat med utmaningen; ”Designa er energismarta framtid. Tema: Smart vattenhantering”.
Nu ska de presentera sina resultat.

Välkommen till Visionsdagen, tisdagen den 21 mars i Vattenhallen i Lund. Visionsdagen pågår mellan kl. 10.00 –14.45. Kom och träffa eleverna och prata om deras idéer och få reda på hur de funderat kring sina bidrag. En jury bedömer och utvärderar bidragen och kl. 14.15 utses en vinnande grupp. Utöver att vinnarna kommer att ställa ut i Vattenfalls lokaler så vinner de en resa till Stockholm i slutet av augusti och deltar på World Water Week.

Program Visionsdagen
10:00 Mässan öppnar, grupperna presenterar sina idéer för juryn
12:00 LUNCH
12:45 Mässan öppen för att höra mer om projekten
14:15 Prisutdelning
14:45 Avslut

Juryn består av representanter från Vattenfall, Unga Forskare och Lunds Universitet.

Gnistan är ett samarbete mellan Vattenfall, Svenska Science Centers och Förbundet Unga Forskare med syfte att stimulera ungdomarnas intresse för naturvetenskap och teknik. Projektet Gnistan startade hösten 2013 och hittills har mer än 50 skolor deltagit. Läs mer om Gnistan.

Mer om våra samarbetspartners: Förbundet Unga Forskare, Svenska Science Centers, Vattenhallen Science Center

Kontakt om ni önskar besöka Visionsdagen i Lund:
Heidi Stenström, pressekreterare, Vattenfall, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Carmen Wargborn, ansvarig Gnistan-projektet, Vattenfall, 076 105 30 80

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Drönare flyger vid Ringhals kärnkraftverk

Vattenfall pilotkund i ny videostreamingtjänst för drönare

Vattenfall har deltagit i ett pilotprojekt där Telia tillsammans med Ericsson ONE utvecklat en ny videostreamingtjänst för drönare.

Scanias R 450-lastbil försedd med strömavtagare

Sverige och Tyskland leder utvecklingen av elvägar

Tyskland och Sverige är världsledande när det gäller försök med elektriska vägar. Världens första trådlösa elväg har färdigställts på Gotland.

Preem-flagga
Preem

Vattenfall och Preem utreder storskalig produktion av fossilfri vätgas i Lysekil

Vattenfalls och Preems samarbete om att producera fossilfri vätgas för biodrivmedelsproduktion tar nästa steg. Nu inleds en studie med syfte att undersöka möjligheterna att bygga en storskal...