Vattenfall börjar sälja el till brittiska privatpersoner – köper iSupplyEnergy

Vattenfall har köpt det snabbväxande brittiska energihandelsbolaget iSupplyEnergy. Vattenfall gjorde nyligen ett förvärv i Storbritannien inom B2B-marknaden och kommer nu för första gången att börja sälja el och gas även till privatpersoner.

- Vattenfall etablerar försäljningsverksamhet i Storbritannien för att växa och förvärvet av bolaget iSupplyEnergy är i linje med Vattenfalls strategi att utöka kundbasen i norra Europa. Tillsammans med iSupplyEnergy kommer vi kunna erbjuda ett brett utbud av energilösningar och -tjänster till privatkunder, säger Vattenfalls VD och koncernchef Magnus Hall.

Energihandelsföretaget iSupplyEnergy, med huvudkontor i Bournemouth, har 170 medarbetare och kommer som del av Vattenfall att fortsätta att leverera el och gas till sina 120 000 kunder. Vattenfall har hittills investerat mer än 3 miljarder brittiska pund, mer än 33 miljarder kronor, på att bygga upp en av Storbritanniens ledande vindkraftverksamheter. Dessutom har nyligen satsningar på storskaliga solcellsparker och batterilagring, liksom försäljningsverksamhet inom företagsområdet (B2B) inletts.

- Vi är övertygade om att denna affär blir bra även för våra nya kunder, eftersom vi kan kombinera vår erfarenhet inom kundorienterade och alltmer fossilfria energilösningar i norra Europa med iSupplyEnergys snabba och beprövade kundtjänst, säger Martijn Hagens, affärsområdeschef för Customers & Solutions inom Vattenfall.

I början av maj meddelade Vattenfall att bolaget för första gången börjat sälja förnybar el till brittiska företagskunder med höga krav på att minska sina koldioxidavtryck. Vattenfall började 2008 att investera i den brittiska energimarknaden genom att förvärva tre vindkraftparker. Från 2018 kommer bolaget att ha en installerad vindkapacitet på mer än 1 gigawatt (GW).

Se även: www.isupplyenergy.co.uk/

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskt, statligt ägt energiföretag med ungefär 20 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall fokuserar på tillväxt inom affärsområden som driver omställningen mot ett mer klimatsmart energisystem och därigenom tryggar en tillförlitlig och kostnadseffektiv energiförsörjning.

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var femte uppger att de har ett fossilfritt elavtal idag.

Vattenfalls huvudkontor i Solna

Vattenfall säljer privatkundsverksamheten i Storbritannien

Vattenfall har beslutat att sälja sin brittiska försäljningsverksamhet av el och gas mot privatkunder i bolaget iSupplyEnergy till det franska energiföretaget EDF.

Ett tåg på väg över en bro. Foto: Bane NOR/Terje Walle

Vattenfall och Bane NOR tecknar avtal om elprissäkring

Vattenfall och Bane NOR, ett statligt norskt företag som ansvarar för landets järnvägsinfrastruktur, har tecknat ett femårigt avtal som prissäkrar delar av Bane NOR:s elförbrukning i Norge.