Vattenfall expanderar i nederländsk vindkraftpark

Vattenfall har ökat sitt ägande i Wieringermeer vindkraftpark i och med ett förvärv av ytterligare 32 turbiner i det som kommer att bli det största vindkraftverket på land i Nederländerna. Vattenfall äger nu totalt 82 vindkraftverk av 100 i Wieringermeer.

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls Vindkraft, med investeringar om 5 miljarder euro över fem år:
"Vi är mycket nöjda med detta förvärv. De ytterligare 32 vindkraftverken kompletterar vår portfölj i Nederländerna perfekt. Nederländerna är en viktig marknad för oss och förvärvet stöder starkt vårt strategiska mål att vara fossilfri inom en generation.”

Vattenfall äger redan 50 turbiner men med förvärvet ökas andelen i Wieringermeer väsentligt. Förvärvet gjordes från medlemmarna i Windcollectief Wieringermeer, ett samarbetsbolag mellan ECN (Nederländernas Energiforsknings Center), Nuon och partners, och Windcollectief Wieringermeer.

I den närmaste framtiden kommer den nya vindkraftparken att ha 100 vindkraftverk och kommer att börja att producera förnybar el 2019.

Fakta Wieringermeer vindkraftpark
Vindkraftparken byggdes genom ett samarbete mellan ECN, Nuon och partners, och Windcollectief Wieringermeer. De nuvarande 93 vindkraftverken kommer att ersättas med 99 nya, mer effektiva turbiner.
Vattenfall installerar 82 vindkraftverk (295 MW) och ECN installerar 17 vindkraftverk. Planen innehåller också en turbin för lokalbefolkningen.
Den årliga produktionen motsvarar hushållsel till 370 000 hem.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook:​facebook.com/vattenfallpressrum

Vattenfall är ett svenskt, statligt ägt energiföretag med mer än 20 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall fokuserar på tillväxt inom affärsområden som driver omställningen till ett förnybart energisystem och har som mål att vara ledande inom hållbar produktion och därigenom trygga en tillförlitlig och kostnadseffektiv energiförsörjning.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.

Illustration av vindkraftpark

Samrådsstart för ny vindkraftspark utanför Hallandskusten

Vattenfall planerar att bygga en ny vindkraftspark 25 kilometer utanför Falkenberg. Upp till ett 80-tal verk ska kunna producera el motsvarande det årliga behovet av förnybar hushållsel för ...

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftpark i Västerbotten

Halvtid i bygget av Vattenfalls största landbaserade vindkraftspark

Blakliden-Fäbodbergets vindkraftspark i Västerbotten tar byggpaus för vintern.