Vattenfall går med i EV100 för att driva på övergången till elfordon

Idag startar internationella Klimatveckan i New York. Vattenfall är ett av tio internationella företag som går samman i initiativet EV100 för att snabba på övergången till elfordon.

EV100-initiativet med stöd från den globala ideella organisationen The Climate Group syftar till att göra elfordon till ”det nya normala”.

– Vattenfall arbetar för ett hållbart och klimatsmart samhälle. Klimatförändringarna är ett av våra största utmaningar så vi är väldigt glada att gå med i EV100-initiativet eftersom elfordon kan bidra till att minska koldioxidutsläppen, säger Magnus Hall, VD och koncernchef för Vattenfall.

I januari 2017 lovade Vattenfall att byta ut företagets tjänstebilsflotta i Sverige, Nederländerna och Tyskland till eldrivna fordon.

– Vi kommer att byta ut hela fordonsparken med 3 500 fordon under de kommande fem åren. Med detta beslut bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi blir också en förebild för andra företag. Vi arbetar även med våra kunder för att bygga norra Europas största laddnätverk, InCharge, säger Magnus Hall.

– Vi gratulerar Vattenfall till att vara ett av de första företagen som går med i EV100. EV100 kommer att utnyttja företagens kollektiva köpkraft och inflytande för att skapa efterfrågan bland och minska kostnaderna för medarbetare och kunder. Medlemmarna som tillkännages idag ser affärslogiken i att leda en snabbare omvandling och göra något åt att förbättra luftkvalitén på sina marknader. De utmanar bilföretagen att i konkurrens med varandra leverera fler elfordon snabbare och till en lägre kostnad, säger Helen Clarkson, vd för The Climate Group.

Fakta:
De tio första företagen som går med i The Climate Groups initiativ EV100 är: Vattenfall, IKEA, Unilever, HP Inc., PG & E, Deutsche Post DHL Group, LeasePlan, Metro AG, Baidu och Heathrow Airport. Företagen åtar sig att inom fyra områden driva på utvecklingen av elbilar fram till 2030: inom den egna fordonsparken, ställa krav på leverantörer och underlätta för medarbetare och kunder att köra elfordon.

Mer information:
www.vattenfall.com
www.theclimategroup.org
Video med Tomas Björnsson, chef E-mobility Vattenfall

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070-611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls
pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Anna Borg, Vattenfalls vd och koncernchef

Vattenfalls vd lovar att fasa ut utsläppen

”Jag lovar att säkerställa att Vattenfall når Parisavtalets mål genom att fasa ut fossila utsläpp från vår egen verksamhet och hjälpa våra kunder att göra detsamma."

Anna Borg, Vattenfalls vd och koncernchef

Vattenfalls vd Anna Borg på klimattoppmötet

Idag fredag kl. 14.00 deltar Vattenfalls vd och koncernchef på White House Leaders Summit on Climate.

Stålverk

Så vill Vattenfall göra för att minska egna och andras klimatutsläpp

Klimatförändringen är visserligen en av vår tids största utmaningar, men det innebär också möjligheter till kreativa och innovativa lösningar.