Vattenfall investerar 325 MEUR i ett nytt kraftvärmeverk i Berlin

Vattenfall har tagit det slutgiltiga investeringsbeslutet om ett modernt kombinerat kraftvärmeverk i Berlin-distriktet Marzahn-Hellersdorf. Med det nya kraftvärmeverket stödjer Vattenfall Berlins ambition att ligga i framkant vad gäller klimatskyddet och energiövergången.

– Detta beslut, som vi tog igår, är ett tydligt åtagande gentemot Berlin. Med byggandet av detta kraftvärmeverk kommer vi att uppfylla ytterligare en punkt i klimatskyddsavtalet med Berlins senat som vi undertecknade i oktober 2009. Vi är på god väg att halvera våra utsläpp jämfört med 1990, säger Tuomo Hatakka, som representerar Vattenfall i Tyskland.

Beslutet banar väg för en investering om 325 MEUR i en tillgång som kommer att spela en viktig roll för att uppnå klimatneutralitet i Berlin.

– Det nya kraftvärmeverket i Marzahn är en viktig del av detta. Det kommer att säkerställa en klimateffektiv och tillförlitlig fjärrvärmeförsörjning för de kommande årtiondena och kommer att vara baslastkraftverk för fjärrvärmeområdena i stadens östra delar, tillägger Gunther Müller, talesman för styrelsen för Vattenfall Wärme AG.

Kraftvärmeverket med 260 MW elkapacitet och 230 MW värmekapacitet samt en bränsleverkningsgrad på cirka 90 % kommer att vara en av de mest moderna tillgångarna i sitt slag. Byggarbetet vid Allee der Kosmonauten planeras starta i april. Driftstarten är planerad till sommaren 2020.

Efter ett internationellt upphandlingsförfarande fick Siemens AG kontraktet som generalentreprenör i december 2015. Siemens kommer att leverera gasturbinen som kommer att tillverkas vid Siemens traditionella Berlin-anläggning.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum

Twitter:         twitter.com/Vattenfall_Se

Carpe Futurum, Vattenfall Värmes nya biobränsleverk i Uppsala

Säkert värmeverksbygge i Uppsala: 500 000 timmar utan olyckor

En halv miljon arbetstimmar utan allvarliga incidenter. Säkerhetsarbetet kring bygget av Carpe Futurum, Vattenfall Värmes nya biobränsleverk i Uppsala, har gett resultat.

Illustration: Smart City, District Heating

Värme till Amsterdam: varje värmekälla behövs

Vattenfalls största värmenät i Nederländerna finns i Amsterdamregionen. Den dominerande värmekällan i dagsläget är gas. För att ersätta den behövs alla tillgängliga fossilfria värmekällor.

En av Vattenfalls anläggningar i Uppsala

Vattenfall och Aker Carbon Capture i samarbete för negativa koldioxidutsläpp i bio-CCS-projekt

Vattenfall har tecknat ett samförståndsavtal med norska Aker Carbon Capture för att påskynda utvärderingen av framtida anläggningar för koldioxidavskiljning i Sverige och norra Europa.