Vattenfall investerar 325 MEUR i ett nytt kraftvärmeverk i Berlin

Vattenfall har tagit det slutgiltiga investeringsbeslutet om ett modernt kombinerat kraftvärmeverk i Berlin-distriktet Marzahn-Hellersdorf. Med det nya kraftvärmeverket stödjer Vattenfall Berlins ambition att ligga i framkant vad gäller klimatskyddet och energiövergången.

– Detta beslut, som vi tog igår, är ett tydligt åtagande gentemot Berlin. Med byggandet av detta kraftvärmeverk kommer vi att uppfylla ytterligare en punkt i klimatskyddsavtalet med Berlins senat som vi undertecknade i oktober 2009. Vi är på god väg att halvera våra utsläpp jämfört med 1990, säger Tuomo Hatakka, som representerar Vattenfall i Tyskland.

Beslutet banar väg för en investering om 325 MEUR i en tillgång som kommer att spela en viktig roll för att uppnå klimatneutralitet i Berlin.

– Det nya kraftvärmeverket i Marzahn är en viktig del av detta. Det kommer att säkerställa en klimateffektiv och tillförlitlig fjärrvärmeförsörjning för de kommande årtiondena och kommer att vara baslastkraftverk för fjärrvärmeområdena i stadens östra delar, tillägger Gunther Müller, talesman för styrelsen för Vattenfall Wärme AG.

Kraftvärmeverket med 260 MW elkapacitet och 230 MW värmekapacitet samt en bränsleverkningsgrad på cirka 90 % kommer att vara en av de mest moderna tillgångarna i sitt slag. Byggarbetet vid Allee der Kosmonauten planeras starta i april. Driftstarten är planerad till sommaren 2020.

Efter ett internationellt upphandlingsförfarande fick Siemens AG kontraktet som generalentreprenör i december 2015. Siemens kommer att leverera gasturbinen som kommer att tillverkas vid Siemens traditionella Berlin-anläggning.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum

Twitter:         twitter.com/Vattenfall_Se

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Carpe Futurum, Vattenfall Värmes nya biobränsleverk i Uppsala

Säkert värmeverksbygge i Uppsala: 500 000 timmar utan olyckor

En halv miljon arbetstimmar utan allvarliga incidenter. Säkerhetsarbetet kring bygget av Carpe Futurum, Vattenfall Värmes nya biobränsleverk i Uppsala, har gett resultat.

Illustration: Smart City, District Heating

Värme till Amsterdam: varje värmekälla behövs

Vattenfalls största värmenät i Nederländerna finns i Amsterdamregionen. Den dominerande värmekällan i dagsläget är gas. För att ersätta den behövs alla tillgängliga fossilfria värmekällor.