Vattenfall stödjer storsatsning på batteriproduktion i Sverige

Vattenfall stödjer planerna på att bygga Europas största fabrik för litiumbatterier i Sverige och investerar fem miljoner kronor i projektbolaget Northvolt. Energiomställningen förväntas leda till en kraftigt ökad efterfrågan på batterier och energilagring.

– Vattenfall har en tydlig strategi att stödja energiomställningen och klimatsmarta lösningar. Vi vet att lagring av el blir en viktig del i omställningen, framförallt inom transportsektorn och även för energisystemet i stort. Northvolt är idag det mest intressanta och spännande batteriprojektet i Europa, säger Andreas Regnell, Vattenfalls strategichef och ledamot i Northvolts rådgivande styrelse. Northvolt AB (tidigare SGF Energy AB) leds av Peter Carlsson, tidigare logistikchef i den amerikanska elbilstillverkaren Tesla. Byggandet av batterifabriken är planerat att inledas under andra halvåret 2018 och den storskaliga produktionen beräknas komma igång i slutet av 2020.

Målsättningen är att fabriken ska bli den största i sitt slag i Europa och förse transportsektorn och andra branscher med energilagringslösningar.

– Det är naturligtvis oerhört värdefullt att ett av Nordens största energibolag är med och investerar i Northvolts plan om att bygga Europas största batterifabrik. Vår satsning syftar till att möjliggöra morgondagens fossilfria energisystem. Vi är mycket glada över att Vattenfall vill vara med på den resan, som vi tror är en win-win situation för samhället i stort, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt AB.

Vattenfall kommer efter investeringen att äga en mindre del av bolaget. Förutom Vattenfall har bland annat Energimyndigheten och Vinnova bidragit med finansiering till Northvolt.

Elektrifiering utgör en central del i Vattenfalls strategi och Vattenfall arbetar sedan många år aktivt med att möjliggöra en elektrifiering av fordonssektorn på huvudmarknaderna Sverige, Tyskland och Nederländerna.

Hösten 2016 lanserade Vattenfall InCharge, ett partnerbaserat laddnätverk, med avsikten att tillsammans bygga norra Europas största laddnät för elfordon. Vattenfall aviserade även nyligen att bolagets service- och tjänstebilsflotta på 3 500 fordon ska bytas ut till el- eller hybridbilar inom en femårsperiod.

Mer information:
www.beincharge.se
www.northvolt.com

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Flygbild över kraftverket Moorburg,kraftledningar och hamn

Mitsubishi Heavy Industries, Shell, Vattenfall och Wärme Hamburg inleder vätgasprojekt vid Moorburg

Mitsubishi Heavy Industries, Shell, Vattenfall och det kommunala företaget Wärme Hamburg har undertecknat en avsiktsförklaring för att planera hur vätgasproduktion från vind- och solenergi k...

Scanias R 450-lastbil försedd med strömavtagare

Sverige och Tyskland leder utvecklingen av elvägar

Tyskland och Sverige är världsledande när det gäller försök med elektriska vägar. Världens första trådlösa elväg har färdigställts på Gotland.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.