Vattenfall tillsätter en klimatcoach för att ge råd om klimatsmarta val

Intresset för miljö- och klimatfrågor är högt i Sverige. För att göra det enklare för privatpersoner, kunder och partners till Vattenfall tillsätts nu en klimatcoach som ska ge stöd, råd och tips på vad du kan göra för att leva och agera mer klimatsmart och bidra till en mer hållbar värld.

Människor blir allt mer medvetna om sina val av varor, tjänster och livsstil och vad de har för effekter på omgivningen och miljön. Det märks inte minst genom att antalet frågor om energi, och vad privatpersoner eller företag kan göra för att minska sin belastning på miljön, har ökat till Vattenfall. Ett sätt att möta denna efterfrågan är att tillsätta en klimatcoach.

Lars Ejeklint arbetar i dag som energiexpert på Vattenfall och är mer än väl förtrogen med Vattenfalls verksamhet. Han har arbetat 40 år på företaget och hjälpt hundratals kunder med att förändra sitt förhållande till energi.

- Fler och fler pratar om att koldioxidhalterna stiger och människor märker av klimatförändringarna. Det är inte bara något som händer någon annanstans utan blir alltmer påtagligt lokalt. Många ställer sig frågan ”vad kan jag göra?”. Min uppgift som klimatcoach blir att ge tips och råd om klimatsmarta val och möjligheter. Jag ser det som ett viktigt uppdrag, säger Lars Ejeklint, klimatcoach på Vattenfall.

Vattenfall har på alla sina marknader experter som på olika sätt arbetar för att hjälpa kunderna att leva mer klimatsmart och klimatcoachen i Sverige kommer att kunna göra detta på ett tillgängligt och pedagogiskt sätt.

Vattenfall har en tydlig strategi om en klimatsmart och fossilfri framtid.

- Världen står inför stora utmaningar där energin spelar en stor roll. Som Sveriges största elbolag har vi genom åren skaffat oss massor av kunskap och erfarenheter som vi vill dela med oss av. Med hjälp av klimatcoachen tar vi nu ännu ett steg för att nå ut med budskap om hur vi alla kan leva ett mer klimatsmart liv och kunna prata om energi och dess effekter på ett transparent sätt, säger Karin Lepasoon, kommunikationsdirektör på Vattenfall.

Mer information:
www.vattenfall.com
Twitter: twitter.com/LarsEjeklint
klimatcoachen@vattenfall.com

Video ”Möt Vattenfalls nya klimatcoach”

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls
pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum

Ett barn som åker skateboard i en ramp

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020: ”Framsteg för klimatet – det händer här och nu”

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020 är nu publicerad. Rapporten beskriver ett år med en ökad takt i energiomställningen trots ett tufft och exceptionellt marknadsläge.

Väddnätfjäril

Vattenfall deltar i initiativ för att skydda och stärka naturen på vetenskaplig grund

Vattenfall ser ett behov av att vetenskapligt förankrade metoder tas fram för att skydda och stärka naturen.

Bild från kampanjen Super-soothing-sounds: Vattenfall-ingenjör viskar lugnande i örat på en man i en säng

Vattenfall lyfter framsteg mot en fossilfri framtid genom unik Spotifylista

Det finns en brist på lättillgänglig och lösningsinriktad information om vad som görs för att uppnå en fossilfri framtid. Därför släpper Vattenfall den både rogivande och faktaspäckade spell...