Vattenfalls kärnkraft går i depå

I årets översyn som pågår till oktober kommer omkring 4 000 medarbetare engageras i underhåll och uppgradering av Vattenfalls kärnkraftsflotta. Totalt investeras två miljarder kronor när en dryg tredjedel av Sveriges elproduktion går in i depå.

Nu påbörjas den årliga översynen och utöver runt 2700 egna anställda vid Ringhals och Forsmark så tillkommer i storleksordningen ett par tusen personer från olika underleverantörer för att arbeta med revisionerna vid kraftverken. Först ut är Ringhals 1 och sedan följer ett detaljerat pussel av översyn och uppgradering av Vattenfalls övriga reaktorer där över 10 000 underhållsarbeten är planerade.

Planeringen av årets revisioner har pågått sedan flera år. Sven-Anders Andersson är chef för Ringhals revisionsorganisation och har fler än trettio revisioner bakom sig:

– Under en normal revision genomförs ungefär 2 000 underhållsarbeten per reaktor. Det är ett omfattande pussel att arbeta med att säkerställa personal, resurser och utrymme för alla arbeten. Det handlar framför allt om att arbeta säkert, ha ett gott samarbete och stort engagemang.

Totalt investeras enligt plan cirka två miljarder kronor i kraftverkens årliga underhåll och uppgradering. Bland de större projekten på Ringhals märks exempelvis bränslebyte samt översyn av ångturbin på Ringhals 4 och installation av nya mobila, dieseldrivna enheter, för reservkraft på Ringhals 3.

I Forsmark investeras bland annat i förberedelser för införande av oberoende härdkylning på Forsmark 1 och utbyte av stationstransformator på Forsmark 2. Forsmark 3 drivs med en 18-månaders driftcykel vilket innebär att nästa revision blir först 2018.

Revisioner 2017:
1 maj – 3 juni: Ringhals 1
31 maj – 28 juni: Ringhals 3
25 juni – 24 juli: Forsmark 1
2 augusti – 17 september: Ringhals 4
25 augusti – 24 september: Ringhals 2
3 september – 8 oktober: Forsmark 2

Krister Svahn, presschef Ringhals, tfn. 0730-84 80 09

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...

Ringhals kärnkraftverk

Vattenfalls miljardsatsning godkänns av Strålsäkerhetsmyndigheten

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har gett kärnkraftverken Ringhals och Forsmark godkänt för de lösningar som säkrar oberoende härdkylning.

Torbjörn Wahlborg, chef för BA Generation inom Vattenfall, och Kalev Kallemets, VD för Fermi Energia, vid signering av avsiktsförklaringen

Vattenfall fördjupar samarbetet om små modulära reaktorer i Estland

Under det senaste året har Vattenfall deltagit i en förstudie med det nystartade estländska energibolaget Fermi Energia för att undersöka förutsättningarna för att bygga så kallade SMR-reakt...