Vattenfalls kärnkraft rekryterar hundratals

Vattenfalls kärnkraftsverksamhet behöver fler än 300 nya medarbetare de kommande åren. Nu lanseras en unik satsning för att locka ingenjörer och teknikintresserade som vill arbeta med Vattenfalls kärnkraftsverksamhet in i framtiden.

Nu rekryterar Vattenfall inför framtiden. Med Vattenfalls breda kärnkraftsverksamhet behövs hundratals nya medarbetare de kommande åren och sannolikt ännu fler på längre sikt.

– Vi vill attrahera, utveckla och behålla medarbetare samtidigt som vi med kampanjen vill skapa intresse för en framtida karriärmöjlighet inom ett område som är mycket viktigt för den framtida svenska elförsörjningen. Kärnkraftsproduktion in på 2040-talet skapar många arbetstillfällen de kommande årtiondena, säger Dag Svensson, chef för HR inom BA Generation.

Inom svensk kärnkraft finns ett 60-tal olika yrken och utvecklingsmöjligheterna är stora och finns i hela Vattenfallkoncernen. Kampanjen pågår mellan 15 september och 15 december och riktar sig i första hand till högskoleingenjörer och civilingenjörer som är nyutexaminerade eller har några års arbetslivs-erfarenhet.

Kampanjen syftar också till att rekrytera ett 20 tal ”Nuclear Trainees” till Vattenfall Nuclear Trainee Programme som startar i mars 2018.

Förra året svarade den klimatvänliga kärnkraften för 40 procent av svensk elkraftsproduktion – lika mycket som svensk vattenkraft. Svensk kärnkraft är moderniserad och Ringhals 3 och 4 samt Forsmark 1, 2 och 3 är väl rustade för långtidsdrift. Svensk kärnkraft skapar idag omkring 20 000 arbetstillfällen inom drift och underhåll.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:         twitter.com/Vattenfall_Se

Reaktorhallen i Ågestaverket

Drygt en femtedel av material och radioaktivitet avlägsnat från Ågestaverket

Vattenfall har under det första året med operativ nedmontering och rivning av Ågestaverket utanför Stockholm tagit ut 500 av totalt 2000 ton material.

Kalev Kallemets, vd för Fermi Energia, och Torbjörn Wahlborg, chef för affärsområde Generation vid Vattenfall, i samband med signering vid estländska ambassaden i Stockholm

Vattenfall blir minoritetsägare i det estniska kärnkraftsföretaget Fermi Energia

Vattenfall har tecknat ett avtal med det estniska kärnkraftsbolaget Fermi Energia för att bli minoritetsaktieägare i företaget med en investering på 1 miljon euro.

Forsmark kärnkraftverk

Så små är utsläppen från Forsmark och Ringhals

Under fjolåret genomförde kärnkraftverken i Ringhals och Forsmark en stor mängd provtagningar i omgivningarna. Frukt, fisk, bär, tång, mossa och kött med mera har samlats in och analyserats.