Vattenfalls koncernchef Magnus Hall ny vice ordförande i Eurelectric

Styrelsen för Eurelectric, den europeiska elbranschens intresseorganisation, har utsett Vattenfalls VD och koncernchef Magnus Hall till vice ordförande och representant i ordförandegruppen för den kommande två-årsperioden.

– En ökad användning av el som energibärare inom transport-, värme- och industrisektorerna är en av de viktigaste frågorna för mina kommande två år som vice ordförande. Ett stabilt investeringsklimat för förnybara energikällor, ett stärkt EU ETS-system för att minska koldioxidutsläppen i Europa, liksom att säkerställa en kostnadseffektiv, säker leverans genom en integrerad energimarknad är andra prioriterade frågor, säger Magnus Hall.

Vid Eurelectrics årsmöte i Lissabon valde organisationens styrelse Francesco Starace, koncernchef för den italienska energikoncernen Enel, till ny ordförande. Samtidigt utsågs Alistair Phillips-Davies, VD för brittiska SSE, till vice ordförande där han kommer att dela på uppdraget med Magnus Hall. Samtliga utnämningar gäller för en tvåårsperiod.

Om Magnus Hall
Magnus Hall är VD och koncernchef för Vattenfall sedan 2014. Magnus Hall har tidigare varit VD och koncernchef i skogsindustrikoncernen Holmen. Magnus Hall är civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola och har även studerat vid amerikanska Fulbright Scholarship Georgetown University. Magnus Hall är också ordförande för mediekoncernen NMT AB.

OM EURELECTRIC
Eurelectric är den europeiska elindustrins intresseorganisation och representerar 3500 företag i 32 europeiska länder med en sammanlagd omsättning på omkring 200 miljarder euro. Huvudkontoret ligger i Bryssel.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Vattenfalls vd Anna Borg

Vattenfalls vd Anna Borg: ”Jag försöker vara den chef jag själv skulle vilja ha”

Anna Borg tillträdde en av Sveriges viktigaste vd poster den 1 november 2020. Nu berättar hon om sina drömmar och misstag och om sin syn på ledarskap och karriär.

Vattenfalls vd Anna Borg. Foto: Rebecka Rynefelt
Rebecka Rynefelt

Anna Borg en av Sveriges mäktigaste kvinnor enligt Di

På Dagens industris lista över landets mäktigaste näringslivskvinnor kommer Vattenfalls vd Anna Borg på plats åtta.