Vattenfalls koncernchef Magnus Hall ny vice ordförande i Eurelectric

Styrelsen för Eurelectric, den europeiska elbranschens intresseorganisation, har utsett Vattenfalls VD och koncernchef Magnus Hall till vice ordförande och representant i ordförandegruppen för den kommande två-årsperioden.

– En ökad användning av el som energibärare inom transport-, värme- och industrisektorerna är en av de viktigaste frågorna för mina kommande två år som vice ordförande. Ett stabilt investeringsklimat för förnybara energikällor, ett stärkt EU ETS-system för att minska koldioxidutsläppen i Europa, liksom att säkerställa en kostnadseffektiv, säker leverans genom en integrerad energimarknad är andra prioriterade frågor, säger Magnus Hall.

Vid Eurelectrics årsmöte i Lissabon valde organisationens styrelse Francesco Starace, koncernchef för den italienska energikoncernen Enel, till ny ordförande. Samtidigt utsågs Alistair Phillips-Davies, VD för brittiska SSE, till vice ordförande där han kommer att dela på uppdraget med Magnus Hall. Samtliga utnämningar gäller för en tvåårsperiod.

Om Magnus Hall
Magnus Hall är VD och koncernchef för Vattenfall sedan 2014. Magnus Hall har tidigare varit VD och koncernchef i skogsindustrikoncernen Holmen. Magnus Hall är civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola och har även studerat vid amerikanska Fulbright Scholarship Georgetown University. Magnus Hall är också ordförande för mediekoncernen NMT AB.

OM EURELECTRIC
Eurelectric är den europeiska elindustrins intresseorganisation och representerar 3500 företag i 32 europeiska länder med en sammanlagd omsättning på omkring 200 miljarder euro. Huvudkontoret ligger i Bryssel.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Anna Borg

Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.

Vattenfalls huvudkontor i Solna

Ny vd och koncernchef för Vattenfall

Den 10 september presenteras ny vd och koncernchef för Vattenfall av styrelseordförande Lars G Nordström