Fisktrappa i Vattenfalls kraftverk Söderfors

Vattenkraftsbolag vill satsa 10 miljarder på bättre vattenmiljö

Nio vattenkraftsföretag som står för 97 procent av Sveriges vattenkraftproduktion tar ett gemensamt frivilligt initiativ och vill satsa 10 miljarder kronor över en 20-årsperiod på en bättre vattenmiljö. Vattenkraftens Miljöfond är tänkt att finansiera miljöåtgärder för att Sverige ska leva upp till EU-rätten.

Initiativet är helt i linje med den Energi­överenskommelse som slöts sommaren 2016 mellan 5 riksdagspartier, där det beslutades att vattenkraftsbranschen fullt ut ska finansiera kostnaderna för arbetet med att uppnå moderna miljövillkor. Fonden kommer att bli en av de största finansiärerna av miljöinvesteringar i Sverige och kommer att göra stor nytta för vattenmiljön.

– Samtidigt som EU-lagstiftningen ställer krav på ökad miljöstatus i våra vatten, ökar vårt behov av förnybar reglerbar elproduktion. Det krävs för att kunna bibehålla leveranssäkerheten i ett framtida energisystem med en ökande andel vind- och solkraft. Vattenkraften är helt avgörande för att klara den omställningen, säger Per Nordlund, ordförande i den styrgrupp som leder projektet för att etablera Vattenkraftens Miljöfond

Nu har regeringen presenterat ett lagförslag som bland annat innebär att en avvägning mellan miljö- och energiintresset på natio­nell nivå införlivas i rättssystemet. Syftet är att miljöåtgärder ska genomföras där de gör bäst nytta med minsta möjliga negativa inverkan i fråga om natio­nell effektiv till­gång till vattenkraftsel. Avvägningen, i form av en nationell prövningsplan, innebär att den totala påverkan på vattenkraftsproduktionen kommer att begränsas. Havs- och Vattenmyndigheten tillsammans med Energimyndigheten har konstaterat att gränsen för betydande negativ påverkan för produktionen av elenergi är 1,5 TWh.

Rent juridiskt ska Vattenkraftens Miljöfond bli ett samägt aktiebolag som administrerar verksamheten, handlägger förfrågningar om ersättning, tar in medel från delägarna, sköter utbetalningar och informerar om fondens verksamhet. Alla verksamhetsutövare inom vattenkraften som åläggs miljöförbättrande åtgärder inom ramen för den nationella prövningsplanen kan ansöka om ersättning. Det kan handla om installation av faunapassager, intagsgaller och liknande åtgärder. I vissa fall kan det också handla om att en hel anläggning behöver rivas. Det i sin tur kan innebära en rad kostnader som exempelvis återställande av dammar.

– Genom en solidarisk finansiering via Vattenkraftens Miljöfond minskar de ekonomiska konsekvenserna för enskilda aktörer, vilket säkerställer att miljöåtgärderna kommer till stånd där de gör störst nytta, säger Claes Hedenström, projektledare för etableringen av Fonden.

Vattenkraftens Miljöfond är dimensionerad för att betala ut maximalt 10 miljarder kronor under totalt 20 år för att finansiera uppgraderingen till moderna miljövillkor i den svenska vattenkraften. De bolag som finansierar Miljöfonden är Fortum, Jämtkraft, Mälarenergi, Skellefteå Kraft, Sollefteåforsens AB, Statkraft, Tekniska verken, Uniper och Vattenfall. Vattenkraftsbranschen har som mål att etablera Vattenkraftens Miljöfond under första halvåret av 2018.

Per Nordlund, Statkraft
Claes Hedenström, Vattenfall

Sandbank Offshore Wind Farm, Foto Jan Oelker
Foto Jan Oelker

Svenska vindkraftparken Kriegers flak ett steg närmare

Vattenfall som undersöker förutsättningarna för vindkraft på grundet Kriegers flak har tagit ytterligare ett steg framåt. Bolaget har kompletterat sin ansökan till regeringen med en Natura 2...

Markersbach pumpkraftverk, utsikt över bassängen

Solkraft kompletterar tyska pumpkraftverk

Att kombinera solkraft med annan elproduktion är ett smart sätt att använda befintlig infrastruktur. I Tyskland ska två pumpkraftverk kompletteras med solkraft.

Ett 15-tal personer arbetade i två dagar med att rädda tillbaka laxarna till älvfåran i vid Älvkarleby kraftstation

Stor räddningsinsats undsatte 1600 laxar i Älvkarleby

I Älvkarlebys kraftstation fastnade flera hundra lekmogna laxar mitt i fallet. En stor insats från anställda och frivilliga kunde dock rädda laxarna tillbaka till Dalälvens vatten.