Adrian Berg von Linde ny vd för Gotlands Energi AB

Adrian Berg von Linde blir ny vd för Gotlands Energi AB, GEAB. Han ersätter Jan Karlsson som i våras aviserade att han skulle sluta vid årsskiftet.

Adrian Berg von Linde har i många år haft ledande positioner inom GEAB:s moderbolag Vattenfalls värmeverksamhet. Han tillträder vd-uppdraget per 1 december.

GEAB har en bred verksamhet med fjärrvärme, elnät och elhandel. Energisystemet på Gotland är komplext och har speciella lokala förutsättningar för att kunna möta energiomställningen. Det ställer stora krav på den vd som ska leda bolaget framåt.

- Jag är mycket stolt och glad att Adrian Berg von Linde accepterat rollen som vd för Gotlands Energi AB. Han har en unik kompetens från sina många år inom Vattenfalls verksamheter och har en stark förmåga att skapa goda relationer med kunder, intressenter och medarbetare. Jag är helt trygg med att bolaget är i de bästa händer, säger GEAB:s nya styrelseordförande Ulrika Jardfelt, tillika chef för Vattenfalls värmeverksamhet i Sverige.

Adrian Berg von Linde är redan på plats i Visby sedan en dryg månad där han varit tillförordnad vd efter Jan Karlsson.

- Jag är imponerad av den kompetens som finns hos personalen på GEAB. Den ger oss en unik möjlighet att utveckla GEAB för att även i framtiden vara en konkurrenskraftig leverantör till alla våra kunder. Det är när personalen på GEAB och kunderna samarbetar som utveckling sker. Så det ska bli väldigt kul och intressant att bidra till att ta detta företag vidare in i framtiden, säger Adrian Berg von Linde.

Johan Granath, marknadschef GEAB, mobil: 070-227 68 77, e-post: johan.granath@geab.vattenfall.com

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Anna Borg, Vattenfalls vd och koncernchef är inbjuden av USA:s president Biden för att tala på klimattoppmöte den 23 april

Vattenfalls vd Anna Borg deltar i president Bidens klimattoppmöte

Vattenfalls vd och koncernchef Anna Borg är inbjuden av USA:s president Biden för att tala på Vita husets klimattoppmöte.

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Vattenfalls vd Anna Borg

Vattenfalls vd Anna Borg: ”Jag försöker vara den chef jag själv skulle vilja ha”

Anna Borg tillträdde en av Sveriges viktigaste vd poster den 1 november 2020. Nu berättar hon om sina drömmar och misstag och om sin syn på ledarskap och karriär.