Kraftledningar i Porjus

Elmarknaden just nu: Aprilväder märks på elpriset

Året har inletts med torrt och kallt väder och mars har varit kallare än normalt. Vattenfalls prognoser visar på en fortsatt kall vårvinter i hela landet. Kylan påverkar elpriset som ligger något högre än i fjol.

– Våren vill inte riktigt komma än och de kalla temperaturerna gör att vi har fortsatt behov av att värma våra hem lite mer än vanligt. Mars har varit ovanligt kallt och torrt vilket har lett till ökade elpriser, till och med högre än i januari. Det är historiskt väldigt sällsynt, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga elpriset ligger så här långt in i mars på 46,2 öre/kWh i elområde 3 (södra Mellansverige) vilket är den högsta nivån i mars sedan 2011.

Vi har en stabil och normal elproduktion i våra kärnkraftverk och vindkraften producerar enligt plan. Nu är det även den tid på året då vattenmagasinen innehåller som minst vatten i väntan på vårfloden, som ska fylla på magasinen inför hösten och vintern.

– Fortsätter kylan kan vårfloden försenas och bli både kraftigare och kortare än på länge, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

– Med tanke på att elpriset har en tendens att variera så rekommenderar jag alltid våra kunder att se över sitt elavtal. Inför april ser jag inga stora risker med rörligt pris eftersom kärnkraften är stabil och våren, om än sent, kommer att komma, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:

Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:
 Video:
Elmarknaden just nu

Heidi Stenström, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfall AB, Media Relations Nordic, telefon +46 70 611 81 92

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...