Elmarknaden just nu: Extremsommar ger höga elpriser

Det extremt varma och torra väder som legat över Sverige de senaste månaderna har påverkat elpriserna kraftigt uppåt. Elpriserna är till stor del beroende av vattenkraften och vattenmagasinen är nere på mycket låga nivåer just nu.

Det rörliga elpriset ligger just nu på 54,06 öre/kWh i elområde 3 att jämföras med år 2008 då elpriset senast nådde samma nivå under juli.

– Extremsommaren har visat sig bli extrem på många sätt. Det vi önskar mest av allt just nu är ordentligt med nederbörd som kan släcka bränderna och fylla på vattenmagasinen, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Ont om nederbörd och varmt väder har minskat mängden tillgängligt vatten i Vattenfalls vattenmagasin. Den hydrologiska balansen, som visar på hur mycket vatten och snö som finns tillgänglig för vattenkraften under året, ligger kraftigt under det normala. Underskottet motsvarar mer än den årliga elanvändningen i Stockholms, Södermanlands och Uppsala län tillsammans.
Det stabila högtrycket har även gjort att vindkraften legat på en lägre produktion än normalt.

– Med fortsatt torrt och varmt väder kommer priserna sannolikt att fortsätta vara höga eller till och med stiga ytterligare, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Råvarumarknaden är stabil men prognoserna är osäkra då bland annat omfattningen av tullåtgärder mellan USA och EU kan påverka råvarupriserna. Den svenska kronan är fortsatt svag mot euron och de höga tyska elpriserna påverkar även elpriset i Sverige.

– Efter ledigheterna brukar användningen av el oftast öka och det kommer att märkas på elräkningen. Vill du slippa överraskningar och ha kontroll på din månadskostnad så är min rekommendation att du väljer att binda ditt elavtal. Med nuvarande prisnivå är det även bra att välja till Bytesrätt, som ger dig möjligheten att byta till ett eventuellt framtida lägre elpris, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:

Privat: Om elmarknaden just nu

Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenkraftverket i Porjus

Elmarknaden just nu: Ett varmt 2020 sänker Sveriges totala elkonsumtion

2020 verkar gå till historien som det varmaste året i Sverige sedan mätningarna startade. Värmen tillsammans med covid-19 och det faktum att industrin använt mindre el gör att elanvändningen...

Datacenter

Vattenfall gör det möjligt för industrin att stötta svenska energisystemet

Att sälja sin flexibla elkonsumtion är en möjlighet som Vattenfall erbjuder sina kunder sedan förra året. Nu har datacentret Boden Tech anslutit sig och är hittills Vattenfalls största partn...

En kvinna och en man med bärbara datorer i ett vardagsrum

Elmarknaden just nu: Fortsatt låga elpriser i Sverige

Under november har det i hela landet varit högre temperaturer än normalt samt mycket regn och blåst. Sammantaget skapar det ett bra utgångsläge inför vintern.