Elmarknaden just nu: Fortsatt variation i vädret påverkar elpriset

Under början av februari väntas temperaturerna gå ned något för att sedan, om än med osäkra prognoser, återigen övergå till milt väder. Den goda situationen i kärnkraften, vindkraften och i Vattenfalls vattenmagasin talar för relativt små förändringar i elpriset.

Att vädret och priskurvan hänger ihop är känt sedan tidigare.

– Det vi tydligt ser är att prisrörelserna på elmarknaden följer väderprognoserna väldigt mycket. Direkt när det blir kallare så stiger elpriset, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga elpriset ligger så här långt in i januari på 31,91 öre/kWh i elområde 3 (södra Mellansverige). Det är ungefär samma nivå som i januari förra året (32,75 öre/kWh). I elområde 1 och 2 på 31,80 öre/kWh och i elområde 4 på 32,43 öre/kWh i januari.

Anledningarna till den stabila situationen är att den hydrologiska balansen har succesivt stärkts sedan sommaren. Från -2,0 TWh i slutet av oktober till +10 TWh just nu (29/1). Kärnkraften levererar enligt plan och vindkraften producerar förnybar el på en normal nivå.

– Vi har en bra situation i Norden just nu men det råder stor osäkerhet kring väderprognoserna. Rörligt pris är ett alternativ om du är beredd på tillfälligt högre priser. Men vill du vara på den säkra sidan så rekommenderar jag att teckna ett avtal med fast pris, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:
press@vattenfall.com
facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...