Elmarknaden just nu: Högsta elpriset på tio år

De svenska elpriserna är till stor del beroende av den skandinaviska vattenkraften och tillrinningen har inte sedan mätningarna startade på 50-talet varit så låg som under den här sommaren. Det gör läget inför vintern mer osäkert än på länge och månadspriset för augusti ser ut att bli det högsta augustipriset på tio år.

Det rörliga elpriset ligger just nu på 68 öre/kWh i elområde 3 och snittpriset för augusti är cirka 56 öre/kWh.

– Det är det högst priset på el vi haft under augusti på tio år, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Höstarna under åren 2016 och 2017 var ovanligt nederbördsrika vilket ledde till sjunkande elpriser. Om vi skulle få samma utveckling av väderläget i år kan priserna påverkas nedåt.

– Sensommaren bjuder på normala temperaturer och nederbörd men för att priset ska gå ner inför hösten behöver vi rejält med regn. Framförallt i de områden där vi har vattenkraft och vattenmagasin, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Råvarumarknaden har stabiliserats men den svenska kronan är fortsatt svag mot euron och utsläppsrätterna fortsätter att stiga. Detta påverkar främst priset i Tyskland men de höga tyska elpriserna påverkar även elpriset i Sverige. Kärnkraften är inne i sin mest intensiva underhållsperiod och tillgängligheten i den nordiska kärnkraften ligger för närvarande på 62 procent.

– Med kallare väder så ökar efterfrågan på energi. Eftersom det är turbulent på elmarknaden just nu skulle jag rekommendera att du väljer ett fast pris med bytesrätt. Det innebär att du lätt kan byta elavtal om priserna skulle falla framöver, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:

Privat: Om elmarknaden just nu

Företag: Om elmarknaden just nu

Video: Elmarknaden just nu med Jonas Stenbeck

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenkraftverket i Porjus

Elmarknaden just nu: Ett varmt 2020 sänker Sveriges totala elkonsumtion

2020 verkar gå till historien som det varmaste året i Sverige sedan mätningarna startade. Värmen tillsammans med covid-19 och det faktum att industrin använt mindre el gör att elanvändningen...

Datacenter

Vattenfall gör det möjligt för industrin att stötta svenska energisystemet

Att sälja sin flexibla elkonsumtion är en möjlighet som Vattenfall erbjuder sina kunder sedan förra året. Nu har datacentret Boden Tech anslutit sig och är hittills Vattenfalls största partn...

En kvinna och en man med bärbara datorer i ett vardagsrum

Elmarknaden just nu: Fortsatt låga elpriser i Sverige

Under november har det i hela landet varit högre temperaturer än normalt samt mycket regn och blåst. Sammantaget skapar det ett bra utgångsläge inför vintern.