Elmarknaden just nu: Högsta elpriset på tio år

De svenska elpriserna är till stor del beroende av den skandinaviska vattenkraften och tillrinningen har inte sedan mätningarna startade på 50-talet varit så låg som under den här sommaren. Det gör läget inför vintern mer osäkert än på länge och månadspriset för augusti ser ut att bli det högsta augustipriset på tio år.

Det rörliga elpriset ligger just nu på 68 öre/kWh i elområde 3 och snittpriset för augusti är cirka 56 öre/kWh.

– Det är det högst priset på el vi haft under augusti på tio år, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Höstarna under åren 2016 och 2017 var ovanligt nederbördsrika vilket ledde till sjunkande elpriser. Om vi skulle få samma utveckling av väderläget i år kan priserna påverkas nedåt.

– Sensommaren bjuder på normala temperaturer och nederbörd men för att priset ska gå ner inför hösten behöver vi rejält med regn. Framförallt i de områden där vi har vattenkraft och vattenmagasin, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Råvarumarknaden har stabiliserats men den svenska kronan är fortsatt svag mot euron och utsläppsrätterna fortsätter att stiga. Detta påverkar främst priset i Tyskland men de höga tyska elpriserna påverkar även elpriset i Sverige. Kärnkraften är inne i sin mest intensiva underhållsperiod och tillgängligheten i den nordiska kärnkraften ligger för närvarande på 62 procent.

– Med kallare väder så ökar efterfrågan på energi. Eftersom det är turbulent på elmarknaden just nu skulle jag rekommendera att du väljer ett fast pris med bytesrätt. Det innebär att du lätt kan byta elavtal om priserna skulle falla framöver, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:

Privat: Om elmarknaden just nu

Företag: Om elmarknaden just nu

Video: Elmarknaden just nu med Jonas Stenbeck

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...