Elmarknaden just nu: Nu sjunker elpriset

Elpriserna förväntas sjunka i början av maj. En bidragande anledning till detta är de stigande temperaturerna, framförallt i Mellansverige och södra Norrland, där även vårfloden kommit igång med anledning av snösmältningen och kan börja fylla Vattenfalls vattenmagasin.

Elpriset har hittills i år varit högre än på länge. Den pågående snösmältningen och vårfloden innebär att vattenmagasinen kommer att börja fyllas på igen efter vintern och med vårens och värmens intåg sjunker även elpriset.

– Det blir inte extremt låga priser men förhoppningsvis betydligt lägre och jag tror det slår igenom runt månadsskiftet. Kanske att det landar kring 30-35 öre/kWh, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Förra året var medelpriset funder maj månad 28,69 öre/kWh. Det rörliga elpriset just nu ligger på 40,91 öre/kWh i elområde 3, vilket är cirka 13 öre högre än samma tid ifjol.

Produktionen i Vattenfalls kärnkraftverk har i praktiken haft full tillgänglighet under vintern, på höga 98,2 procent.

– Det har i år varit högre elpriser än på flera år men den stabila produktionen från kärnkraft och vattenkraft gör att priset inte sticker iväg högre, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Vattenmagasinen som ligger i de största älvarna, innehåller just nu som minst vatten, vilket är normalt, men kommer att fyllas på allteftersom vårfloden fyller på.

– Risken för pristoppar måste ses som låg just nu. Kundernas förbrukning minskar och höjda temperaturer gör att det rörliga priset väntas gå ner. Rörligt pris kan vara ett bra alternativ denna månad. Men för kunder som är i behov av en enkel, trygg och förutsägbar kostnad är ett fastprisavtal bättre, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:
  Video: Elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.

Vattenkraftverket i Porjus

Elmarknaden just nu: Ett varmt 2020 sänker Sveriges totala elkonsumtion

2020 verkar gå till historien som det varmaste året i Sverige sedan mätningarna startade. Värmen tillsammans med covid-19 och det faktum att industrin använt mindre el gör att elanvändningen...