Klippor och grått hav

Elmarknaden just nu: Osäker prognos kan ge snabba svängningar på elpriset

Den efterlängtade snön föll i stora delar av landet under helgen men det nederbördsfattiga decembervädret har gjort marknaden orolig. Spotpriset kan svänga snabbt och prognosen inför julledigheterna visar fortsatt torrt med knappt hälften av normal nederbörd i vattenkraftsområdena.

– Vi ser stora svängningar på marknaden och alla prognoser är väldigt osäkra just nu. Blir det snabbt kallt kommer elpriset att stiga för dem med rörligt elpris. Detta i kombination med att vi använder mer el än vanligt under julledigheterna skapar en dubbeleffekt vad gäller kostnad, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Råvarupriser på kol och olja samt våra svenska utsläppsrätter har varit ostadiga den senaste månaden men har nu börjat röra sig uppåt. Detta påverkar i dagsläget de längre fastprisavtalen. November månads relativt milda väder har hållit spotpriserna tillbaka men ett omslag till kallare väder än normalt riskerar att få spotpriset att stiga kraftigt.

Spotpriset har hittills under december haft ett snittpris på 52,8 öre/kWh i elområde 3, att jämföras med förra året då det låg på 30,45 öre/kWh.

Den hydrologiska balansen ligger fortfarande på ett litet underskott i Vattenfalls magasin. Underskottet är dock mindre än i landet i stort. Detta, i kombination med sträng kyla, kan få priset att stiga under vintern. Däremot producerar vind- och kärnkraften enligt plan.

– Med tanke på det ostadiga läget bör kunder med hög konsumtion och rörligt elpris vara lite mer på sin vakt. Om du vill slippa följa elbörsen så är min rekommendation att välja ett fastprisavtal i tre år med Bytesrätt. Det innebär att du får ett tryggt elavtal om priserna fortsätter uppåt men kan lätt byta elavtal om priserna skulle falla framöver. En prisgaranti helt enkelt, säger Jonas Stenbeck.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...